Berlingske Business
17:16

Datteren har indtaget førersædet

FLK står for Frederik L. Koch. I 37 år har han været kendt for at producere kabiner tilpasset nordiske krav til

klima og komfort til gaffeltrucks og andre arbejdskøretøjer.



Siden midt i 2001 har producenter og importører

af gaffeltrucks imidlertid vænnet sig til, at datteren Tina Skov Andersen har taget plads ved siden af på førersædet,

og at hun sætter sit præg på ledelsen af den sønderjyske familievirksomhed.



Hvor faderen kender branchen

indefra og har en fin fornemmelse for enhver bevægelse, vil den 37-årige datter have dokumentation for, hvad FLK Cabin A/S

har opsamlet af viden og kompetencer gennem årene. Den slags skal ikke gemmes i baghovedet på stifteren og værkføreren.



-

Produktionen og salget er min fars hjertebørn. Jeg satser meget på de bløde værdier som personale og uddannelse.

Fredag og mandag har vi de første personaleudviklingssamtaler i virksomhedens historie. Min far forstod ikke rigtigt, hvorfor

vi overhovedet skulle have en personalehåndbog for to år siden, siger Tina Skov Andersen.



Hun har skubbet på

et generationsskifte med bank, revisor og advokat, så der kan tænkes nye tanker om FLK Cabins strategi frem mod 40 års

jubilæet om tre år. Det er gennemført, og nu bokser hun med faderen om at få et eksternt islæt til

at supplere familien i bestyrelsen.



- Det med de bløde værdier var nok ikke blevet så slemt, hvis jeg havde været

alene i ledelsen. Men hvis det kan dygtiggøre medarbejderne og give dem en viden, de har brug for, er pengene da ikke helt

spildt, bemærker Frederik L. Koch, 67 år.

Faderens adelsmærker

De færreste generationsskifter glider

helt glat, men meningsudvekslingerne foregår i en åben og fortrolig ånd. De to ledertyper supplerer hinanden, og

faderens adelsmærker, pålidelighed og kvalitet, er nedarvet til datteren.



Tina Skov Andersen er kontoruddannet og

trådte ind i det dengang privatejede FLK i 1995 for at tage sig af papirarbejdet. Det har dog ikke afholdt hende fra at blande

sig på faderens enemærker, produktionen, og hun har nu sat sig ned på fabriksgulvet i produktionen nord for landsbyen Arrild

i Midtsønderjylland. Målet er at optimere.



FLK Cabin producerer ca. 300 kvalitetskabiner til mærker som Toyota

Truck, BT Cargo, Mitsubishi og TCM årligt. Importører og producenter henvender sig typisk ved modelskift for at få

udført kabiner, der kan holde nordfinsk kulde ude og yde den komfort, som nordiske virksomheder gerne vil give deres ansatte.





Fabrikation af ståldele og montage af udstyr rummer så meget håndarbejde, at man næsten vægrer

sig ved at tro, det fortsat er rentabelt at udføre med danske lønninger.



- Vi fremstiller seriestørrelser

på 10-20 kabiner, og det er da også meget svært at få til at hænge sammen. Selve produktionen har kun

lige løbet rundt i de senere år, og det er en af årsagerne til, at vi har taget andre grene ind og er blevet totalleverandør,

siger Tina Skov Andersen.

Aircondition

FLK Cabin udfører nicheproduktion til et mindre marked, der ikke er attraktivt

for de store producenter. Den store erfaring i at tilpasse truckkabiner til nordiske ønsker med lavt støjniveau, få

vibrationer, cd-afspiller og senest aircondition giver et forspring.



Markedet har været faldende, og syv medarbejdere måtte

afskediges efter et svagt salg i foråret 2003, men til gengæld bliver kabinerne stadig mere komplekse i udførelsen.

Ud over truckkabiner producerer FLK førerhuse til redskabsbærere, typisk de mindre multimaskiner, som kommuner bruger

til at klippe plæner og feje med.



Tina Skov Andersens mand, Henrik, fik i fjor autorisation som kølemontør, og

ud over at montere aircondition i virksomhedens egne kabiner sælger han anlæg til andre kabineproducenter, til montering

i last-rum i varebiler og udfører service med udgangspunkt fra afdelingen i Åbøl.



Samme sted ligger malerafdelingen,

og Åbøl-afdelingen er også centrum for et nyt koncept, hvor FLK Cabin modtager trucks direkte fra producenter, udfører

ankomstkontrol og monterer kabiner.



Desuden vokser handelsafdelingen. De mange års erfaring i indkøb omsættes i

at sælge komponenter og anlæg som låsesystemer, varmeapparater, luftdyser og senest aircondition til andre producenter

af kabiner. Handel udgør nu 10 pct. af omsætningen, og især aircondition skal være med til at løfte

salget.

Medarbejdernes rolle

Tina Skov Andersen tænker mange af de nye tanker, der skal fremtidssikre FLK Cabin for

familien og de ca. 20 ansatte.



- Jeg vil gerne optimere virksomheden, så den kan eksistere mange år endnu. Hvis jeg

går ud og sælger en vare, vil jeg være sikker på at have kompetencen derhjemme og et bagland, der kan støtte

mig og yde service. Når der er en opgave, tager jeg udfordringen op og løser den med logisk sans og forhåbentlig

sund fornuft. Jeg mangler teknisk viden, men det har jeg folk til, siger Tina Skov Andersen.



Hendes mere moderne udgave af ledelse

involverer de ansatte, hvis faglige viden er lige så vigtig at opdatere som maskinparken.



Faderen har på sin facon

fulgt forandringerne i markedet, og hun betragter selv forandringer som en udfordring, der sagtens kan håndteres i en familievirksomhed

med korte kommandoveje.



- Det har egentlig aldrig været meningen, at jeg skulle hjem og overtage firmaet. Men jeg er gennem

årene kommet til at arbejde med rigtig mange forskellige opgaver, og det har tiltalt mig. Jeg har kunnet se potentiale i virksomheden,

og selvfølgelig er der også lidt hjerteblod med, siger Tina Skov Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen