Berlingske Business

Datafejl ændrer radikalt billedet af containervæksten

402767335.jpg
Arkivfoto.

En "massiv" rettelse af statistikkerne for første kvartal har pludselig ændret på billedet af containerbranchen i 2017. Der blev i virkeligheden flyttet langt færre containere i starten af året, end der ellers var lagt op til ifølge første opgørelse fra firmaet Container Trades Statistics (CTS).

Tallene, der bygger på indberetninger fra rederierne, blev første estimeret til en samlet vækst på omkring 10 pct. i første kvartal sammenlignet med samme kvartal af 2016. Men nu er CTS-tallene blevet rettet til en vækst på 2,4 pct., beretter analysehuset Seaintel i sit ugentlige nyhedsbrev.

Fejlen skyldtes angiveligt en algoritmefejl, der havde indregnet tallene fra intra-asiatisk fragt to gange.

Tager man april med i vækstberegningerne, ser årets start endnu dårligere ud for rederierne, bemærker Seaintel.

Novo Nordisk

- Alt i alt, inklusive data fora intra-Asien-sejladser, giver tallene støtte til idéen om, at der har været en lille forbedring af balancen mellem udbud og efterspørgsel (fra rederiernes synspunkt, red.) i starten af 2017, men forbedringen er ikke så stærk, som tidligere globale estimater antydede, skriver Seaintel.

I slutningen af maj opdaterede et andet analysehus, Alphaliner, sit vækstestimat til 4,6 pct. for hele 2017 - tidligere lød Alphaliners spådom på 2-3 pct. vækst. Det estimat var dog baseret på Alphaliners egne data fra 150 havne og ikke CTS-tallene.

Maersk Line, der er branchens største rederi og ejet af A.P. Møller-Mærsk, har selv varslet en global fragtvækst på 2-4 pct. i år i sin seneste opdatering - og rederiet estimerede omkring 5 pct. markedsvækst i første kvartal. Årets første tre måneder bød til gengæld på godt 10 pct. vækst i selve Maersk Lines fragtmængder på grund af god momentum.

/ritzau/FINANS

Security System

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen