Berlingske Business

Danske leverandører frygter VW-skandalens konsekvenser

GER
Efteråret er koldere end sædvanligt for de danske underleverandører til Volkswagen. I kølvandet på den omfattende diesel-skandale frygter leverandørerne at opleve et salgsdyk. Foto:

Danske underleverandører til Volkswagen frygter et stort dyk i salg i kølvandet på Volkswagen-skandalen.

De danske underleverandører til Volkswagen holder vejret i disse dage. VW-skandalen, der har rullet de sidste uger, kan i sidste ende skade underleverandørernes forretning, skriver Børsen.

Hvis kunderne i højere grad vælger VW fra, når de handler ny bil fremover, vil det kunne mærkes hos underleverandørerne, som tæller den tyske bilproducent blandt de største kunder.

FILE GERMANY USA BUSINESS VOLKSWAGEN

Morten Elkjær er adm. direktør i Benteler Aluminium Systems, der blandt andet leverer karosseridele til de tyske VW-biler. Hvis salget i hans virksomhed falder, frygter han, at det vil gå ud over »made in Germany-brandet«.

»Tyske bilproducenter tegner sig for over halvdelen af vores omsætning, så det vil få kæmpe betydning for os. Vi kan ikke bare sadle om og finde en anden kunde til vores produkter. Vi har en strategi om, at vi betjener automobilbranchen, og sådan er det. Så hvis der skulle ske en voldsom nedgang i ordremængden, er der andre håndtag, der skal drejes på,« siger han.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/BRITAIN

Morten Elkjær har altså ingen plan B, så en nedgang i salget vil kunne mærkes i omsætningen, der sidste år var på knap 500 mio. kroner.

Børsen har forsøgt at opgøre, hvor meget danske underleverandører eksporterer til bilindustrien, men det tal er svært at finde frem til. Hos DI vurderer chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen, at der er tale om 4-5 mia. kroner årligt. Størstedelen er til tyske bilproducenter.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen