Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Danske GoMore vil være europæisk transportgigant

Gomore
Adm. direktør og medstifter af GoMore, Matias Dalsgaard, har store planer med sit koncept. I de kommende fem  år går Gomore efter at blive en institution inden for europæisk transport med ti millioner brugere i hele Europa. Foto:

Samkørselskonceptet GoMore har rundet 300.000 brugere i Danmark og vil have millioner af brugere i hele verden. De kan blive en hård konkurrent til både biler og offentlig transport.

En dansk iværksættersucces vil sprede sit kørselskoncept ud over hele verden. Gomore, som står bag samkørsel og biludlejning mellem private, går i de kommende fem år efter at blive en institution inden for europæisk transport med ti millioner brugere i hele Europa.

»Vi vil være en meget stor virksomhed, som virkelig er en betydelig faktor for infrastrukturen i de markeder, hvor vi er til stede. Og det skal være otte til ti lande i Europa. Vores ambitioner er grænseløse, for vi kan fungere på alle markeder,« siger Matias Dalsgaard, adm. direktør og medstifter af GoMore.

25BUSMatias-Dalsgaard.jpg

Delebilskonceptet er allerede en kæmpe succes i Danmark. De får 15.000 nye brugere hver måned, og GoMore ramte i denne uge bruger nummer 300.000 herhjemme, og der er nu 750.000 brugere i hele Europa. Matias Dalsgaard tror på, at de skal være et supplement til bilbranchen og den offentlige transport. GoMore kan ifølge ekspert i deleøkonomi, Claus Skytte, true den etablerede bilbranche, og når vi går 10-15 år frem, ser han bilbranchen være i store problemer, hvis de ikke hurtigt begynder at tænke deleøkonomi ind i forretningsmodellerne.

Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører erkender, at koncepter som GoMore kan få negative konsekvenser for salget.

25BUSMatias-Dalsgaard-portr.jpg

»Når du booker en bil i stedet for at eje den, vil der alt andet lige komme færre biler på vejene, men vi kan ikke se, at det får en stor negativ effekt på vores salg på kort sigt. Det er alt for tidligt at vurdere,« siger Gunni Mikkelsen.

Han er dog optimistisk på kort sigt, fordi salget af biler i Danmark for tiden går strygende, og der er rum til vækst, for danskerne har færre biler per person end de lande, vi normalt sammenligner os med. GoMore har tillige en meget begrænset rækkevidde i landområder, fordi de primært opererer mellem de store byer, og det kommer den danske bilbranche til gode. Uden for byerne er det svært at leve uden en bil, og det vil næppe ændre sig foreløbig, mener bilbranchen.

Uber

»I byerne kan det have en negativ effekt på det antal biler, der bliver solgt. Men det vil blive kompenseret af det behov for øget mobilitet, der er i områderne uden for byerne,« siger Gunni Mikkelsen.

GoMore er ikke de eneste, der prøver at udnytte nye vaner inden for transportbranchen. Der er også biludlejningsfirmaerne Minbildinbil.dk og Car2Go. Også et privat alternativ til bil og offentlig transport, busselskabet Rødbillet, har eksplosiv passagervækst. Rødbillet havde 200.000 kunder i 2014, og det ser ud til at blive overgået i 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen