Berlingske Business

Danske bilister med snydesoftware fra VW får direkte svar

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN
Foto:

Bilister, der kører Volkswagen, SEAT, Skoda og Audi med Volkswagens software, der har fået dem til at virke mere miljørigtige, end de er, får direkte svar fra VW.

Hvis du er en af de bilejere, der kører rundt i en af de 90.000 biler fra Volkswagen-koncernen, der er berørt af skandelesagen om miljøfusk, får du direkte svar fra Volkswagen. Men du må væbne dig med tålmodighed.

Det oplyser Volkswagen Danmark til Berlingske Nyhedsbureau. Det er samme melding, som kom centralt fra topchef i Volkswagen, Matthias Müller, tidligere tirsdag.

Der vil blive fundet en teknisk løsning på, hvordan bilerne kan godkendes, så de overholder EUs krav, og herefter vil de pågældende bilejere få besked direkte og få ændret deres motor, lyder det fra Volkswagen Danmark.

Så snart Volkswagen får godkendt de tekniske udbedringer, vil arbejdet med at identificere bilejerne gå i gang. Herefter kan bilejerne aftale tid på værkstedet og få fejlen udbedret.

Og indtil da er der ingen grund til, at ejerne til de 53.000 fejlbehæftede VWer, de 14.000 Audier, de 16.000 Skodaer og 7.000 SEATer er nervøse, siger pressechef Søs Illum:

»Softwaren er ikke farlig. Bilerne er teknisk set helt i orden og kører i dag som de kørte i går. Derfor skal kunder tage det helt roligt - når vi kender løsningen fra fabrikken og de berørte stelnumre, har vi mulighed for at kontakte kunderne direkte - og det vil vi så gøre så hurtigt som muligt,« siger hun.

I de seneste uger har Volkswagen befundet sig midt i den mest alvorlige krise, som koncernen har oplevet i sin 78 år lange levetid.

Fusk i test ved hjælp af en særlig software, der får bilerne til at fremstå mere miljøvenlige i test, end de er i virkeligheden, har kastet tunge skygger over »Das Auto« og hovedsædet i den tyske by Wolfsburg.

Den nu tidligere topchef Martin Winterkorn blev fyret i sidste uge, ligesom det mandag forlød, at flere højtstående chefer vil blive suspenderet.

Samtidig har den tyske statsanklager åbnet en sag mod Martin Winterkorn. Skandalesagen har også fået politikerne på Christiansborg op af stolene, og på fredag skal Volkswagen Danmark til »hastemøde« med transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Og mandag opfordrede Pia Adelsteen (DF), miljøordfører for Dansk Folkeparti, Volkswagen til at få indkaldt samtlige 90.000 fejlbehæftede biler, ligesom man vil gøre, hvis der var problemer med bilernes bremser:

»Det er lige præcis, hvad vi helt fra start har meldt ud. Vi og Volkswagen har blot udbedt os tilstrækkelig tid til at udvikle de rigtige løsninger,« siger Søs Illum.

De tekniske løsninger vil ifølge Volkswagen være klar i oktober, herefter skal de så altså godkendes centralt, før de danske bilejere får besked om, at de kan trille deres automobil på værksted.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen