Berlingske Business

Dansk Supermarked skæpper godt i Mærsks kasseapparat

Mærsk
ARKIVFOTO Foto:

Mærsk koncernens ejerskab af Dansk Supermarked viser sig også i dette kvartal fornuftigt. Supermarked-koncernen med blandt andet Netto og Føtex øger overskuddet betydeligt.

Danskernes forbrug steg i tredje kvartal og samtidig øger Dansk Supermarked sin markedsandel på det danske marked.

Det er ingredienserne i endnu et godt regnskab fra det Mærsk-ejede Dansk Supermarked, der indbefatter kæderne Netto, Bilka, Føtex og Salling.

Omsætningen i tredje kvartal 2013 steg fra 13,9 mia. kr. i forhold til 13,7 mia. kr. i tredje kvartal 2012. Reguleret for lukningen af Tøj & Sko var der tale om en omsætningsfremgang på 309 mio. kr.

24BUSbilka.jpg


Der var i kvartalet vækst i alle Gruppens lande. Driftsresultat for tredje kvartal efter skat endte på 355 mio. kr. mod 211 samme tid sidste år.

Vejen mod fremgangen kommer gennem resultatforbedringer i Føtex, en generel stigende omsætning i Netto i alle fire lande samt lukning af ikke-rentable butikker i 2012.

Ifølge selskabet er udviklingen på detailmarkedet i Danmark præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet, da discountbutikkerne i seneste kvartal nød godt af den ændrede lovgivning, der giver mulighed for at holde åbent alle søndage.

Det danske marked for dagligvarer steg med 2,8 pct. i tredje kvartal 2013, hvilket var over den gennemsnitlige månedlige detail-prisinflation på 0,9 pct.

Udover de mere købelystne kunder, lykkedes det i tredje kvartal også at tage en større bid af det danske marked. Dansk Supermarked øgede sin markedsandel i Danmark i tredje kvartal med 0,5 pct. til 34,0 pct. Markedsandelen steg også i Polen og Sverige og blev fastholdt i Tyskland

Af- og nedskrivninger var 57 mio. kr. lavere end i tredje kvartal 2012 positivt påvirket af, at der ikke var nedskrivninger som i tredje kvartal 2012 på 94 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen