Berlingske Business

Dansk racerbilsproducent føler sig truet og tromlet af FDM

Aquila Racing Cars Synergy
Foto:

Den danske racerbilsproducent Aquila Racing Cars beskylder FDM for at have brugt både trusler og kopiprodukter, for at få dem til at makke ret. Sagen er endt i en stævning og stor uenighed om, hvad der er blevet sagt og hvad der er sandt. »Hvis jeg havde siddet til møde med den sicilianske mafia havde jeg måske forventet det,« siger bestyrelsesformanden.

Mafiametoder, trusler og kopiprodukter. Den sønderjyske racerbilsproducent Aquila Racing Cars føler sig godt og grundigt trådt på og kørt henover af Forenede Danske Motorejere, der i daglig tale bare kaldes FDM. De har truet med at miskreditere os og få os lukket, siger bilproducenterne. Det passer slet ikke, lyder det fra FDM.

I sit udgangspunkt handler striden mellem FDM og Aquila om reservedele til Synergy-bilerne, der kører i motorsportsklassen FDM Sport. Men på et møde mellem parterne den 27. maj gik bølgerne så højt, at FDM truede med at få den lille danske racerbilsproducent lukket. Det fremgår af et referat, Aquila fik taget fra mødet i Aarhus:

»I gør bedst i at samarbejde. Ellers bruger vi vores kontakter i FIA [Det Internationale Motorsports Forbund, red.]til at miskreditere Aquila. Så kan I ikke eksportere. Så skal vi nok lukke jer,« sagde FDMs divisionschef Henning Pedersen ifølge Aquilas referat fra mødet, der dog aldrig er blevet set eller godkendt af FDM. Både Dan Suenson, adm. direktør og grundlægger af Aquila Cars, og firmaets bestyrelsesformand, Torben Vad, der begge var med til mødet, bekræfter over for Berlingske Business de hårde ord fra FDMs repræsentant.

Bilforhandler

»Det er sådan en udtalelse, man ikke lige glemmer. Hvis jeg havde siddet til møde med den sicilianske mafia havde jeg måske forventet det, men jeg havde ikke forestillet mig det fra FDM. Det var direkte trusler mod vores firma,« siger Torben Vad. Fra den modsatte lejr kaldes beskyldning rystende og forkert.

»Det har jeg aldrig sagt. Det, jeg sagde, var, at hvis ikke vi var tilfredse, så kunne vi selvfølgelig ikke anbefale bilerne ude i Europa. Jeg har aldrig så meget som tænkt, at vi skulle have Aquila lukket,« siger Henning Pedersen.

FDM stævnet for kopidele

Uanset hvad der er blevet sagt på mødet i maj, er det dog sikkert, at Aquila Racing Cars har stævnet FDM for at kopiere og selv få fremstillet reservedele til løbsserien, FDM står for at afholde. Som udviklere og designere af Synergy-raceren, der er tænkt som en trædesten mellem gokart og fuldvoksen motorsport, mener Aquila, at kun de må fremstille reservedele til bilen. Men hos FDM er opfattelsen en noget andet.

lplamper

»Vi har nogle kunder, kørerne i serien, hvis interesse vi skal varetage. Og når ikke producenterne – Aquila – kan leve op til de forventninger, kørerne har, så skal de heller ikke tvinges til at handle hos dem,« siger Henning Pedersen og nævner både kvalitet, pris og lange leveringstider som kritikpunkter i FDMs samarbejde med Aquila Racing Cars. Fra den modsatte side af bordet er de dog ingenlunde enige i FDMs forklaring.

»Det er ikke biler, der er masseproduceret. Det er noget, vi har designet og det må man ikke bare kopiere. Vi har brugt halvanden million på at udvikle den her racerbil, og nogle af de penge er vi nødt til at hente ind igen. Det nytter ikke, hvis man bare kan kopiere vores ting,« fortæller Aquila Racing Cars adm. direktør, Dan Suenson. Han afviser samtidig, at reservedelene skulle være for dyre, for længe undervejs eller af for ringe kvalitet.

Fogeden fandt kopidele

Som udløber af stævningen fra Aquila Racing Cars, besøgte fogeden i slutningen af november FDM. Her blev der fundet ti forender og fem bagender til Synergi-bilerne, der ikke er blevet fremstillet af Aquila, men som derimod er kopireservedele fra en anden leverandør. Ifølge FDM er de i deres gode ret til selv at fremstille delene, og ser således ikke noget problem i fogedens fund.

Selvom det er Aquila Racing Cars, der har udviklet bilerne, og FDM, der står for afholde FDM Sport-serien, er det en helt tredje, Søren Fjorbeck, der har ejerskab over de 19 Synergy-modeller, der kører i klassen. Søren Fjorbeck var inden sæsonen positiv overfor idéen om en billig racerklasse, der kunne lette overgangen fra gokart til fuldblodsracerbiler, men i dag sidder han tilbage med en fornemmelse af, at bilerne fra Aquila Racing Cars var en tand for billige:

»Set i bakspejlet var det nok en for billig løsning, ud fra det synspunkt, at bilerne ikke var ens nok. Motorerne stammer fra gamle Toyota Aygoer eller Citroen C1ere, og når man laver en løbsklasse, hvor alle bilerne skal være ens, så skal motorkraften, gearing og så videre altså være helt ens, ellers ryger idéen,« siger Fjorbeck, der desuden fortæller, at han ikke ser det som et problem, at FDM har købt reservedele fra en anden producent end Aquila.

Hacker.

Han peger dog på, at konflikten mellem FDM og Aquila er blusset op som et resultat af gensidig stædighed. Det er nemlig blot 86.000 kroner, stævningen drejer sig om, og derfor så han hellere, at de to parter løste sagen gennem dialog. Men ifølge både Aquila Racing Cars og FDM har det været umuligt, og derfor er det nu endt i en stævning, der af flere vurderes til at koste mere i sagsomkostninger end stævningens beløb. Overfor Berlingske Business afviser Henning Pedersen fra FDM dog, at striden skulle bunde i stædighed, mens Dan Suenson fortæller, at der også er noget principielt ved sagen:

»Det er klart, de kan sælge reservedelene billigere, for de snylter på vores udviklingsomkostninger. Det kan få store konsekvenser for os. De fjerner vores indtjeningsgrundlag og vores motivation til at lave nye ting. Vi kan blive nødt til at lukke,« siger Dan Suenson.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen