Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Dansk Pilotforening om SAS-partners løntilbud: »Jeg har næsten ikke ord for det«

SAS fløj 2, 4 millioner passagerer i april, en stigning på 2,
Foto:

Dansk Pilotforening er ikke tilfreds med, at SAS-partner vil tilbyder piloter lønninger på 13.000 kr. Formanden undrer sig især over, at selskabet vil flyve med uerfarne piloter. SF vil nu stille ministre til ansvar.

»Vi nærmer os jo et niveau, hvor.. Jeg har næsten ikke ord for det. Det er bare ikke godt nok,« lyder det fra formanden for Dansk Pilotforening, René Arpe.

Udtalelsen kommer i kølvandet på, at Berlingske Business fredag morgen kunne fortælle, at det estiske selskab Regional Jet Oü, der til august skal flyve ruter for SAS, tilbyder nyuddannede piloter en løn på 13.000-20.000 kr. om måneden uden overenskomst.

19BUSSAS-fly-maatte-vende-o.jpg

Det estiske flyselskab bruger rekrutteringsbureauet PAS Aviation til at finde personale til de kommende SAS-ruter, og især argumentet for lønforholdet fra rekrutteringsbureauets direktør, Philip Ashley-Smith, undrer René Arpe.

Direktørens argumenter med, at flyselskabet vil tilbyde unge piloter en mulighed for at få kickstartet karrieren.

»Det er et arbejdsmarked, og jeg tvinger ikke nogen til at tage arbejdet. Jeg tilbyder unge piloter en mulighed for at få en karriere, og i Sverige har vi folk, som er startet som nyuddannede og nu er på vej mod at blive kaptajn. Vi mener faktisk, at vi gør dansk luftfart en tjeneste ved at give folk muligheden, for eller ville ingen ny pilot lige ud af skolen flyve,« lyder det fra Philip Ashley-Smith.

Men det argumentet undrer René Arpe, der er nervøs for, hvad det vil betyde for SAS' brand, hvis en SAS-partner skal benyttes som træningsafsæt for unge piloter.

»Han siger, at den her løsning er en mulighed for uerfarne piloter i at træne sig op til at komme videre i deres karriere. Det betyder, at vores kunder nu oplever at komme ind et setup, hvor der er tale om decideret træningsaktivitet, og det synes jeg er problematisk. Jeg forudsætter selvfølgelig, at mindst en af piloterne om bord vil være erfaren og have den nødvendige erfaring, når man vælger at flyve med SAS-brandet,« lyder det fra formanden.

SAS

Vil SAS samarbejde med selskabet?

Dansk Pilotforening, der organiserer størstedelen af SAS-piloterne i Danmark, har fået besked fra SAS om, at det estiske flyselskab er sikkerhedsmæssigt i orden, fortæller René Arpe.

»Jeg har forstået på SAS, at det estiske flyselskab er sikkert, men SAS har også sagt, at der skal være en overenskomst for piloterne. Hvad niveauet på overenskomsten skal være, har jeg ikke hørt noget om. Men om SAS vil acceptere sådanne vilkår? De har ikke meldt noget ud om, at der skal være minimumvilkår, så det vil jeg tro, hvilket er dybt problematisk for SAS' brand,« siger René Arpe.

Han har dog svært ved at se, hvorfor en pilot skulle tage i mod sådanne vilkår, når der i øjeblikket er et udbredt rekrutteringsproblem til piloter rundt om i verden. Derfor bliver der tilbudt masser af arbejdspladser for piloter, der vil kunne tilbyde langt bedre vilkår end det estiske selskabs lønforhold, fortæller han.

19BUSGeneralforsamling-i-Ci.jpg

Ministre stilles til ansvar

Det estiske selskabs tilbud om pilotlønninger på 13.000-20.000 kr. har allerede mødt skarp kritik fra flere politiske partier, og nu vil Karsten Hønge, der er beskæftigelsesordfører for SF, stille en række ministre til ansvar.

Han stiller derfor på onsdag i Folketingets spørgsmål angående det estiske selskabs personalevilkår til finansminister Kristian Jensen(V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA). Derudover har han sendt et skriftligt spørgsmål til Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).

SAS - 20170508111220463_org.jp

Spørgsmålet til finansministeren lyder: Hvordan vil Finansministeren bruge den danske stats indflydelse i SAS til at forhindre samarbejde med firmaer, som ansætter piloter under så kummerlige forhold, som beskrevet i Berlingske 19. maj 2017?

Spørgsmålet til transportministeren lyder: Hvilken betydning mener Transportministeren, at det kan få for flysikkerheden, at piloter ansættes under vilkår så ringe som beskrevet i artiklen i Berlingske 19. maj 2017, og deraf følgende risiko for ekstraarbejde og deraf følgende træthed?

Og spørgsmålet til beskæftigelsesministeren lyder: Hvilke konsekvenser mener Beskæftigelsesministeren, at det kan få for det danske arbejdsmarked, at der udføres social dumping i 10 kilometers højde, hvor piloter i SAS bliver tilbudt løn- og arbejdsforhold meget langt fra branchens vilkår, jf. artiklen i Berlingske 19. maj 2017?

På onsdag vil de to første spørgsmål blive besvaret, mens svaret fra beskæftigelsesministeren kommer skriftligt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen