Berlingske Business

Dansk Metals unge ofte årsag til uheld

- Vores unge medlemmer er meget ofte årsag til alvorlige uheld med dræbte og kvæstede. Det viser en undersøgelse,

som forsikringsselskabet ALKA har gennemført for nogle måneder siden - og det ryster os. Derfor arbejder vi intenst på

at få de unge til at forstå, hvilke kræfter der er i en bil - så vi kan forbedre situationen.


Det siger

ungdomskonsulent Daniel Threms, Dansk Metal, til ErhvervsBladet.


Det største problem er ofte økonomisk. Man ville

gerne have gentaget kampagnen Stodder med Stil, som man deltog i sammen med Rådet for Større Færdselssikkerhed.


-

Vi ved, at vi ikke kan forhindre de unge i at køre i bil, og vores medlemmer på transportområdet har lettere adgang

til bil, som de selv kan sætte i stand. Derfor har vi indgået et samarbejde med bilsportsorganisationen DASU, Dansk Auto-mobilsports

Union, og motorcykelorganisationen DMU, Dansk Motor Union, så vores medlemmer gennem DASU''s klubber i hele landet kan prøve

at køre stærkt under kontrollerede forhold - bl.a. i folkerace på lukkede baner.


Daniel Threms er ikke i tvivl

om, at netop folkerace gjorde at han selv fik løbet hornene af sig i en ung alder. Der er ikke noget ved at køre race

i bygaden, når man har kørt race på en bane i hele week-end''en.


- DASU tilbyder mange former for motorsport

- bl.a. go cart, folkerace og klubrally - og det er ikke specielt dyrt at være med. Det gælder om at få de unge

til at lege sig til færdigheder bag rattet. Og her hjælper den løftede pegefinger ikke.


Daniel Threms har

i sit daglige arbejde sin gang på de tekniske skoler. Og udenfor skolerne finder man nok de mest stylede biler, der findes.


-

Der har vi konstant 10.000 medlemmer i lære, der har kontakt med skolerne. Det være sig bilmekanikerlærlinge, lastbilmekanikerlærlinge, motorcykelmekanikerlærlige

og smedelærlinge. For disse unge er det måske ikke det alvorligste, at de mister kørekortet på grund af hasarderet kørsel

og/eller spirituskørsel - de mister også deres uddannelse. En mekaniker skal jo have et kørekort for at prøve

en bil. Og det er faktisk mange, det drejer sig om - og hver gang er det vores distrikssekretærer, der skal forhandle med en

arbejdsgiver om mulighed for de unge at komme tilbage til uddannelsen, siger Daniel Threms.


Han vil gøre meget for at

pille den hasarderede kørsel og dumdristigheden ud af de unge, men det var svært at komme ind på skolerne, hvor

der er travlhed og stress. Men det er lykkedes.


Heldigvis, for én elev pr. årgang på en teknisk skole bliver

trafikdræbt, viser en undersøgelse hos Rådet for Større Færdselssikkerhed.


- Vi har prøvet

at sætte kampagner igang i lighed med amternes speedbuster kampagner, hvor man lærer at køre med 100 km/t på

f.eks. en flyvestation - først med tom bil og bagefter med 100 kg. sand bagi. Så sker der noget. Men - det vil koste

3.500 kr. pr. deltager.


- Der er også kurser for de unge, hvor politiet deltager - og hvor vi lader deltagerne drikke til

frokost - og så lade dem afprøve deres reaktionssanser bagefter.


Dansk Metal arbejder også tæt sammen

med GODA, Gode Alkoholvaner - under bryggerierne og spritfabrikkerne.


Både med kampagner og møder med f.eks. trafikinformatører,

der fortæller om at være handikappet efter trafikuheld.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen