Berlingske Business

Dansk-japansk samarbejde om Netto nye logistiksystem

Nettos nye distributionscenter i Køge håndterer daglige leverancer af køle-, frost- og "tørvarer"

til hele landets 355 Netto-butikker. På årsbasis bliver det til 50-60 millioner kolli.



Univeyor i Arden i Nordjylland

har stået for et fuldautomatisk plukkekoncept i tørvarelageret i tæt samarbejde med japanske Daifuku, der er totalleverandør

på projektet.



Op mod 90 pct. af varesortimentet håndteres fuldautomatisk. Resultatet af den moderne teknologi og

et effektivt logistikflow med en omsætningshastighed på 50 gange om året er bl.a. 30 pct. lavere terminalomkostninger

og besparelser på 80 mand. Logistikcentret har for nylig vundet den danske logistikpris, og i den forbindelse omtaler Harvard Business

School logistikken som "Rocket Science Retailing" - det rette produkt, den bedste pris, på rette tid og sted med lavest

mulige omkostninger.

Ergonomi i fokus

Varer til plukning frembringes af 14 automatiske Daifuku-kraner og videre på

højhastigheds-vogne (STV) til tre Univeyor-patenterede Layer Pickere. Her foretages en automatisk depalletering af de vidt

forskellige produkter - lagvis med en kapacitet på 170 lag i timen pr. Layer Picker.



Herfra fører transportanlægget

varerne til et sorteringsanlæg, der fordeler varerne til 56 butikker ad gangen. Herefter palleteres manuelt, og paller føres

på transport-systemet til emballering ved automatiske strækfoliemaskiner - 155 paller i timen - og sænkes derefter

til gulvplan og distribueres til 85 distributionsbaner via STV-system, der også håndterer fulde paller fra det automatiske

lagersystem.



Der er maksimal fokus på ergonomien, og ensidige, tunge løft er stort set elimineret. De få artikler,

der ikke kan håndteres med Univeyors Layer Pickere, føres til manuelle plukkemaskiner, der er trinløst højdejusterbare

og med vippefunktion for minimal arbejdsbelastning.



- Univeyor har været en kompetent og dedikeret sparringspartner og

gjort sit til, at vi nåede i mål til tiden og inden for budgettet. Samtidig har vi med kombinationen af Layer Picker og

vore nøgleprodukter realiseret et state-of-the-art distributionscenter, der er blevet et blikfang for logistikcentre over hele

Europa, siger projektleder Bryan Whale fra systemintegratoren Daifuku. cat

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen