Berlingske Business

Dansk erhvervsbranche i front med RFID-løsning

En gruppe aktører inden for den danske blomster- og planteindustri bringer sig nu i front på den europæiske scene, når det gælder brugen af den nyeste teknologi, RFID. Det nye RFID-system skal effektivisere forsyningskæden inden for blomster- og planteindustrien.

Overalt i Europa lægger samarbejdspartnere i forsyningskæden op til at bruge radiofrekvent identifikation på genbrugsemballagen. Med det nye projekt, som er sparket i gang af det danske firma Container Centralen A/S, kommer dansk erhvervsliv til at gå forrest med en af de første brancheløsninger på europæisk plan.

De deltagende virksomheder i projektet er de danske eksportører af blomster og planter Gasa Group A/S og Bøg Madsen A/S samt Container Centralen A/S, der ejer de ca. 2,7 mio. containere, som blomster fragtes i til afsætningsled som detailkæder og planteskoler i Europa. Desuden deltager NBV/UGA, som er en tysk blomsterauktion, og Flora-Holland og VBA, der begge er hollandske blomsterauktioner. Med i projektet er også den hollandske forhandlerforening VGB/HBAG.

På sidelinien i projektet står Post Danmark, som deltager i projektet, og som forventer at kunne få stor nytte af den nye RFID-teknologi i samarbejdet med sine kunder, når projektet er blevet til virkelighed.

Konsulent på projektet er det danske konsulentfirma Logisys.

Målsætningen

Gruppens målsætning er at udvikle et nyt system, der vil give mulighed for, at alle aktører inden for branchen kan spare tid og penge, og som samtidig vil nedsætte graden af bedrageri. Der bliver tale om at indføre standard RFID-mærkning af alle transportenheder, dvs. CC Containere og andre typer genbrugsemballager, og det vil mindske administrationen og forberede branchen på fremtidige krav til større europæiske detailkæder.

Faktisk er det udspillet fra førende detailkæder, der har sat det danske projekt i gang. Tyske Metro, engelske Tesco og franske Carrefour er sammen med amerikanske WalMart de kæder, der nu lægger øget pres på leverandørerne for at få dem til at indføre RFID-teknologien. Derimod holder de danske detailkæder sig fortsat noget i baggrunden med RFID-teknologien.

Når interessen for RFID-teknologien er så stor som tilfældet er, skyldes det muligheden for at effektivisere varestrømmen fra producent til butikshylde i en hidtil uset grad.

Effektiv logistik

Det er hele logistik-sektoren, der kan gøres mere effektiv. Og det er den udfordring, aktører i den danske blomster- og plantebranche har taget op.

Adm. direktør Berno Holmgaard Jensen, Container Centralen, forklarer, at de europæiske kæder bliver stærkere, og deres behov tvinger leverandører inden for alle brancher til at introducere effektive IT-baserede systemer.

Aktørerne i blomsterbranchen har slået sig sammen om at udvikle en RFID-standard, der vil opfylde kravene fra de større detailkæder. Et forprojekt blev startet i september og rundes af til næste forår. Hvis man beslutter sig for at fortsætte projektet, skal man udarbejde en implementeringsplan og nogle pilotforsøg, og i 2006 vil man kunne gøre mærkning af transportemballager til virkelighed.

- Det er vanskeligt at transportere planter og blomster, og mange leverandører kæmper med høje logistikomkostninger. Ved at mærke alle fragtenheder med standard RFID-udstyr og kæde det sammen med en løsning, der bygger på EDI (elektronisk dataudveksling), vil leverandørerne være i stand til at nedsætte de administrative omkostninger ved hjælp af færre manuelle procedurer, nøjagtig registrering samt track & trace, hvilket giver bedre udnyttelse af f.eks. containere, siger Berno Holmgaard Jensen.

- Det er første gang, en industri samarbejder om at skabe en standard som denne, og jeg er meget stolt af, at virksomheder, der er i hård konkurrence om markedsandele, er i stand til hver dag at sætte sig sammen og arbejde på et projekt, der vil være til fordel for alle virksomheder inden for branchen, tilføjer han.

ramme:

Computerchips står foran det helt store gennembrud i transporten af varer fra producent til modtager. I første omgang går industrien i gang med at mærke transportemballagen med chips, da det er nemmere og billigere at indføre den nye teknologi på emballage, som genbruges.

De små chips kaldes RFID-tags. RF står for "radio frequency". Det er mærker, der trådløst kan overføre deres ID-nummer til en læser, som typisk kan være op til et par meter borte. Mærkerne er tænkt som en afløser for de stregkoder, der i dag findes på stort set alle varer og transportemballage. Stregkoderne er man nødt til at scanne én for én, mens man med RFID-tags løbende og automatisk kan holde styr på alle genstande, der befinder sig i nærheden af en læser - i forsendelseshallen hos producenten, på distributionslageret, i lastbilen og hos modtageren, f.eks. de store detailkæder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen