Berlingske Business

Dansk Erhverv: PostNord skal privatiseres

Danskerhverv
Arkivfoto:Kriseramte PostNord beder nu staten om at få tilført 2,3 milliarder kroner i forbindelse med omlægningen af selskabet. Det oplyser PostNord Danmark til Ritzau. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Foto:

I kølvandet på offentliggørelsen af PostNords redningsplan siger fagchef hos Dansk Erhverv, Jakob Tietge, at der er behov for en plan for, hvordan PostNord skal privatiseres.

Postomdeling én gang om ugen og mellem 3.500 og 4.000 danske fyringer indenfor de næste to til tre år. Det er konsekvensen af, at der mangler 2,34 mia. kroner i PostNord.

Det får fagchef hos Dansk Erhverv, Jakob Tietge, til at melde ud, at der skal lægges en plan for, hvordan PostNord på sigt skal privatiseres.

Jakob Tietge mener, at det skaber unfair konkurrence i forhold til de private aktører, når PostNord går ind på blandt andet godsmarkedet. I kraft af at 40 pct. af PostNord er ejet af den danske stat, og 60 pct. er ejet af den svenske stat, har PostNord skattekroner i ryggen, og det er det, der ifølge Jakob Tietge skaber skævvridningen.

“Grunden til, at vi gerne vil have, at PostNord skal privatiseres, er, at vi gerne vil have en sundere konkurrence på postområdet. Der er efterhånden en lang række private aktører, som udfylder markedet, og som også sagtens vil kunne tage over på nogle af de områder, som PostNord ikke længere skulle udføre,” siger Jakob Tietge og fortsætter:

“Ved at du har et privatiseret postselskab, står det mere frit for politikerne at finde ud af, hvem der skal stå som udførende led af den danske postservice. Der er ikke nogen grund til, at staten skal stå som ejer for det selskab, som skal stå for postomdelingen,” siger Jakob Tietge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen