Berlingske Business

Dansk Erhverv: Post Danmark-fusion skal undersøges

Den kommende fusion mellem Post Danmark og svenske Posten skal gåes efter i sømmene, hvis det står til Dansk Erhverv. Her frygter man, at Post Danmark lukker andre konkurrenter ude af markedet.

Post Danmark og svenske Posten står overfor en fusion indenfor få måneder. De to regeringer har besluttet at stemme for fusionen, og faktisk mangler man kun EU-kommissionens afgørelse.

Den 21 april vil EU-kommissionen afgører, om EU-fusionen skal gennemføres, eller om EU-kommissionen skal se på fusionen i ekstra to måneder. Og ifølge Dansk Erhverv mener man, at EU-kommissionen skal undersøge fusionen grundigt for at sørge for, at Post Danmark åbner op for konkurrencen og gør op med deres monopol på breve under 50 gram.

"Hvis det her ikke bliver undersøgt tilstrækkeligt, frygter vi, at Post Danmark vil fastholde deres monopol på breve under 50 gram. Det er konkurrenceskadende og vil holde andre konkurrenter udenfor markedet. Faktisk er 70 procent af alle breve under 50 gram, så det er en stor mængde, vi snakker om her," siger Anne Marie Dam fra Dansk Erhverv.

Udover Post Danmark er der blandt andre norske Citymail og De Grønne Bude i Danmark. Og Citymail er en af de aktører, der har presset på for at gøre op med Post Danmarks monopol på breve under 50 gram.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen