Berlingske Business

Dansk Elbil Alliance frygter ny politisk lappeløsning

TESLA MODEL S - 20170919101850
Salget af elbiler kommer til at lide under, at politikerne ikke kan finde frem til en langsigtet løsning, siger Dansk Elbil Alliance. Free/Tesla

Længere ventetid før en større reform af bilafgifterne frustrerer Dansk Elbil Alliance, der allerede er ramt.

Ifølge Ritzaus kilder kan en større reform af afgifterne på biler, der bliver forhandlet netop nu, blive udskudt til efter et valg. Til gengæld kan en mindre aftale bliver gennemført.

Det skurrer i ørerne på Dansk Elbil Alliance, der sukker efter stabilitet og langsigtede aftaler, der kan give potentielle elbilkøbere ro i maven.

»Alle de små justeringer er det, der skaber usikkerhed. Det har vi allerede set konsekvenserne af, da man indførte afgifter på elbiler.«

»Konsekvensen af, at det blev trukket i langdrag og blev indfaset langsomt, betød, at elbilsalget stort set gik i stå.«

»Derfor har vi brug for langsigtede rammevilkår nu. Vi har ikke brug for de her små skridt hele tiden,« siger branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader.

Efter lange forhandlinger blev der per første januar 2016 indført registreringsafgift på elbiler. Det sendte salget af eksempelvis Tesla Model S ned fra 2738 i 2015 til 78 i 2016.

casper tanker lige lidt strøm

Samlet faldt salget af elbiler fra 4329 i 2015 til 1312 i 2016. Sidstnævnte er endda højt sat, da mange biler købt i 2015 først blev registreret som solgt i 2016.

Med tre fjerdedele af 2017 gået, er der indregistreret 398 elbiler i Danmark.

Oven på faldet ændrede politikerne loven, så de første 5000 solgte elbiler er fritaget.

»Vi har brug for klarhed og transparens. Men i Danmark har det været stop and go med politikerne længe. Derfor går købere og firmaer uden om Danmark.«

»Vi skal bruge en langsigtet løsning, hvor bilens miljøaftryk bliver beskattet og ikke dens værdi,« siger Lærke Flader.

SPLIT

Hun vurderer, at elbiler om fem år vil være kommet så langt, at de kan konkurrere med almindelige biler.

»Men i den mellemperiode er det utroligt vigtigt, at vi får bygget et marked op med eksempelvis ladestandere, markedsføring og værksteder, så vi kan håndtere gennembruddet.«

»Det gør private aktører kun, hvis der er en afsætning. Og det er der ikke, så ingen har lyst til at bygge det danske marked op. Selv de danske aktører går nu til udlandet,« siger Lærke Flader.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen