Berlingske Business

Dansk asfalt-ekspertise smuldrer

Dansk viden om vejbygning er berømmet langt ud over de danske grænseovergange. Men bevidst nedprioritering af området

udsulter institutionerne og risikerer nu at gøre asfalt-ekspertisen til en saga blot.


Den danske asfaltproduktion nåede

i 2001 sit laveste niveau siden 1963.


Mængden er faldet med 20 pct. siden midten af 1990''erne, men med 2001-resultatet

rammer produktionen den absolutte bund i næsten 40 år. Det er et meget godt billede på en generel nedprioritering

af området, mener Ib Frandsen, der er direktør i Asfaltindustrien - en interesseorganisation for otte asfaltproducenter.




Nedprioriteringen betyder hullede veje, hvor manglende vedligeholdelse i sidste ende vil gøre det op til tre gange så

dyrt at reparere vejstrækninger, samtidig med at den danske vognpark udsættes for et større slid, vurderer Asfaltindustrien.




Men færre penge går også ud over forskningen på området, hvor Danmark i mange år har været

i førertrøjen, og hvor ekspertisen er blevet en eksportvare i sig selv.


Derfor mener organisationen, at tiden

nu er kommet til at samle forskningen i et uafhængigt dansk videncenter.


- Lad os pulje de gode kræfter, der findes,

så vi får et uvildigt organ, som også amter og private rådgivningsfirmaer vil benytte sig af. Så undgår vi,

at brugerne skal shoppe mellem flere institutioner, siger Ib Frandsen, der dermed forventer at optimere og rationalisere forskningsaktiviteterne.



Opbakning

Den

ide vinder gehør i Ingeniørforeningen i Danmark, hvor foreningens formand, Per Ole Front, tidligere har anbefalet noget

tilsvarende for at få det bedste ud af den forskning, der endnu finder sted.


- I forbindelse med regeringens gennemgang

af råd, nævn og udvalg advarede vi imod, at forskning i vejbygning skulle komme under minimumsgrænsen, med besparelserne

i både Vejdirektoratet og på den danske transportforskning, siger Per Ole Front.


IDA støtter Asfaltindustriens

forslag, fordi færre midler er problematiske, når forskning internationalt sker ud fra et noget-for-noget-princip.


-

Der skal nogle forskningspenge og faglige miljøer til, hvis man skal opretholde en forskning af en vis standard, og der kan

vi godt fornemme, at vejforskningen ikke har stor prioritet, siger Per Ole Front.


Ekspertisen er herhjemme samlet om Vejteknisk

Institut i Roskilde, et fuld-skala-prøvningsanlæg på DTU, Asfaltindustriens eget laboratorium og endelig producenternes

egne udviklingsafdelinger.


Flest aktiviteter ligger hos Vejteknisk Institut, der kontrollerer statens og de amtslige og kommunale

vejbyggerier. Af to omgange er instituttets medarbejderstab blevet reduceret fra 95 til 62 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen