Berlingske Business

Danmarks Rederiforening ser store vækstmuligheder i havvind

Vindmølle park Nordsøen ud for Jyllands kyst. Havvindmøller.
Det mener Danmarks Rederiforening, der netop har deltaget i en debat i Cuxhaven i Nordtyskland, hvor danske og tyske repræsentanter for havne og rederier var samlet for at diskutere mulighederne inden for havvind. Foto:

Vækstpotentialet i offshore-sektoren omkring Nordsøen er voldsomt stort, men det kræver en tilpasning af regler og rammebetingelser, hvis danske rederier og virksomheder skal kunne udnytte mulighederne fuldt ud.

Det mener Danmarks Rederiforening, der netop har deltaget i en debat i Cuxhaven i Nordtyskland, hvor danske og tyske repræsentanter for havne og rederier var samlet for at diskutere mulighederne inden for havvind.

- Debatten med både de danske og tyske repræsentanter viste, at der stadig er behov for at afbureaukratisere og fokusere indsatsen på tværs af Nordsøen, så der ikke gælder forskellige krav og procedurer på de forskellige nationale havområder, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jacob K. Clasen ifølge en meddelelse.

INDIA-UN-CLIMATE-WARMING

Han peger på, at der bør samarbejdes på tværs af landene om en fælles strategi for havvind.

- Ikke bare mellem Danmark og Tyskland, men også med de øvrige lande omkring Nordsøen, hvor 92 pct.af efterspørgslen for offshore vind vil komme fra, frem imod 2020, siger Jacob K. Clasen.

EU's fælles forskningscenter venter, at det nordeuropæiske havvindmøllemarked vil vokse fra omkring 9 GW i dag til 112 GW i 2030. Dermed vil Nordeuropa være det sted i verden, hvor udviklingen inden for offshore vind vil være størst, og det kan udnyttes, mener Danmarks Rederiforening.

- Danske og tyske virksomheder har stadig et forspring, fordi vi over en længere periode har haft fokus på teknologiudvikling og udvikling af specialskibe - og vi har verdens mest erfarne eksperter inden for havvind på en lang række områder, f.eks. på installationsområdet. Men vi kan ikke noget i Nordeuropa, der ikke kan læres af andre - og skal vi også være forrest i 2030, så kræver det at vi arbejder sammen, og sørger for at vores regler og rammebetingelser er konkurrencedygtige, siger Jacob K. Clasen.

siemensmolle

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen