Berlingske Business

Danmark tredjebedst til distribution

Danmark er tredjebedst i verden til at distribuere varer. Det danske distributionssystem bliver ifølge en international undersøgelse kun overgået af Singapore og den tyske delstat Bayern, når det gælder effektivt og kvalitet.

Undersøgelsen er offentliggjort iTrafikministeriets nye trafikredegørelse, hvor man også kan læses om udviklinger frem til i dag og om forventninger til fremtiden. Transport betegnes som en nøglefaktor for både borgere og erhvervsliv og det kit, der får den praktiske hverdag til at hænge sammen.Hos Dansk Transport og Logistik, DTL, siger ordførende direktør Michael Svane, at trafikredegørelsen giver et godt grundlag for de kommende års trafikpolitiske drøftelser,

- Jeg er også glad for, at ministeren så klart melder ud, at det er en central målsætning i regeringens trafikpolitik at skabe et fornuftigt samspil mellem trafikformerne, siger Michael Svane.

Viden og kompetance

Dansk baserede transportvirksomheder kan ikke forventes at kunne konkurrere på lønniveauet i fremtiden. Dermed bliver udfordringen for virksomhederne fortsat at styrke og udvikle videns- og kompetenceniveauet.

- Der vil derfor også fremover være behov for at styrke brugen af ny teknologi, og det generelle uddannelses- og kompetenceniveau samt øget brug af nye samarbejdsformer, blandt andet i form af øget netværksdannelse, siger Michael Svane.DTL og ITD - International Transport Danmark - har i et partnerskab med Færdselsstyrelsen netop indledt den anden fase af projektet om "Netværk og samarbejde i vognmandserhvervet", hvor man gennem en række konkrete pilotprojekter skal udvikle og synliggøre de gevinster, der er ved et tættere samarbejde mellem især små og mellemstore virksomheder.

I Trafikredegørelsen fra Trafikministeriet kan man også læse, at: transportsektoren i 2003 - opgjort i bruttoværditilvækst - bidrog ca. 70 mia. kr. til den danske økonomi, svarende til knap seks pct. af den samlede økonomi- og lastbiltrafikken vil ifølge Danmarks TransportForskning vokse med 1,2 pct. årligt frem til 2015Dertil kommer, at den gennemsnitlige last pr. lastbil stiger, samt at der vil blive anvendt stadig større lastbiler.

Adfærd og miljø

Endelig vil der blive gjort mere og mere for af at tilrettelægge transporten, så f.eks. tomkørsler reduceres og kapaciteten bedre udnyttes. Indføres modulvogntog, vil disse kunne forstærke udviklingen yderligere. Redegørelsen viser også, at udenlandske lastbiler i 2002 kørte 40 pct. af godset til og fra Danmark. Tre år tidligere var andelen 31 pct.

Trods markant vækst i trafikken er antallet af dræbte og svært tilskadekomne faldet med mere end 30 pct. set over perioden 1983 til 2003.De ca. 90 pct. af vejtrafikulykker skyldes menneskelige fejl - de kommende års trafiksikkerhedsarbejde vil fokusere på aktiviteter, der forbedrer trafikanters adfærd og deres adfærd i forhold til køretøj og veje.

Trafikintensiteten vil de næste 10 år tage til i styrke. Således vil vi ifølge rapporten i 2015 også i Trekantområdet uden vejinvesteringer have motorvejsstrækninger, hvor der er trængsel i mere end to timer dagligt. Desuden vil trængsel på mellem 500 og 800 timer årligt til den tid forekomme mange steder i landet.

Redegørelsen kommer også ind på godstrafik på jernbane. De største problemer her er at få nogle attraktive køreplaner på banenettet, hvor persontrafikken i alle lande som regel har første prioritet.Med hensyn til luftforurening i transportsektoren fortæller redegørelsen, at den på flere områder nedbragt væsentligt. Luftforureningen fra vejtrafikken forventes fortsat at falde frem til 2015, så samfundsøkonomisk vil det være mere rentabelt at reducere det samlede CO2-udslip i andre sektorer end transportsektoren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen