Berlingske Business

Danmark gik glip af en milliardgevinst i postfusion

postnord
Foto:

En beslutning om at skille sig af med en stor ejerandel af det belgiske postvæsen har kostet Postnord og den danske statskasse milliarder.

Danmark gav slip på en økonomisk gevinst i milliardklassen, da det danske postvæsen i 2009 fusionerede med det svenske. Dermed har den dansk-svenske postfusion været langt mere kostbar for de danske skatteborgere, end det hidtil har været fremme. Det skriver Finans.

Den dyre beslutning blev truffet i 2009, da den danske stat solgte en større aktiepost i det belgiske postvæsen for at få Postnord-fusionen til at lykkes. Den belgiske aktiepost blev overtaget af den britiske kapitalfond CVC, som ifølge Finans beregninger, der er valideret af en kilde tæt på processen, har tjent 4,8 mia. kr. på aktieposten.

28BUS20171027-132642-3-1354.jpg

»Når vi i dag ved, hvor godt værdien af det belgiske postvæsen udviklede sig, og hvor skidt det er gået for Postnord, ligner det selvfølgelig en meget skidt beslutning,« siger professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der dog påpeger, at det var svært at forudsige i 2009.

Mens CVC har tjent mange penge på de belgiske aktier, er det gået støt ned ad bakke for Postnord, hvor den danske del af forretningen siden 2012 har leveret et samlet underskud på næsten 2 mia. kr. I oktober måtte den danske stat skyde 1,4 mia. kr. ind i selskabet for at undgå en konkurs.

Ifølge interne dokumenter, som Finans har fået aktindsigt i, gav det problemer, at kapitalfonden CVC var medejer i Post Danmark. Svenskerne brød sig ikke om at få kapitalfonden med i Postnord. Derfor endte det med en byttehandel, hvor CVC blev købt ud af Postnord-fusionen, men til gengæld overtog den belgiske aktiepost.

Daværende transportminister Lars Barfoed (K) ønsker ikke at kommentere udviklingen i de to selskaber, siden han præsenterede fusionen i 2009. I Transportministeriet fastholder selskabsdirektør Michael Birch, at det på daværende tidspunkt var en rigtig beslutning at satse på Postnord-fusionen frem for et ejerskab i Belgien.

»Selvom investeringen i La Poste-De Poste var interessant, så var det ikke en strategisk investering. Det var ægteskabet med svenskerne, der var strategisk,« siger Michael Birch til Finans.

LarsChemnitz

I Dansk Folkeparti vækker oplysningerne om salget af de belgiske aktier frustration.

»Hvis der er rigtigt, at man har vinket farvel til sådan en gevinst, så har man da også gjort alt, hvad man kunne, for at gøre livet svært for sig selv,« siger DFs postordfører, Henrik Brodersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen