Berlingske Business

Danfoss-ejer revser Københavns Lufthavn

26BUS1Provinslufthavne-vend.jpg
Overskrift
Der er blandt andet alt for langt at gå med bagagen, hvis man kommer fra en provinslufthavn til Københavns Lufthavn og skal flyve videre internationalt, lyder et af kritikpunkterne fra Jørgen Mads Clausen. Arkivfoto: Claus Bech
26BUSJoergen-Mads-Clausen.jpg
Overskrift
Der er blandt andet alt for langt at gå med bagagen, hvis man kommer fra en provinslufthavn til Københavns Lufthavn og skal flyve videre internationalt, lyder et af kritikpunkterne fra Jørgen Mads Clausen, direktør i Danfoss.

Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen mener, at lufthavnen i København bærer et stort ansvar for den faldende indenrigstrafik. Københavns Lufthavn afviser.

Københavns Lufthavn har en stor del af ansvaret for, at danskerne flygter fra de danske flyruter. Det mener Danfoss-ejeren Jørgen Mads Clausen, der også er bestyrelsesformand for Sønderborg Lufthavn. Han mener, at Københavns Lufthavn servicerer de jyske rejsende for dårligt. Lufthavnen i København ryster på hovedet.

Utilfredsheden med Københavns Lufthavn kommer, efter at Berlingske i går skrev, at næsten hver tredje rejsende har droppet indenrigsluftfarten siden 2010. I samme periode har både DSB, Storebæltsforbindelsen og Mols-Linien haft flere rejsende.

»Københavns Lufthavn har absolut en andel i, at indenrigstrafikken falder. Jeg mener, at København kan få mange flere passagerer fra de jyske lufthavne, hvis de gav en bedre service. Det her er en meget kortsigtet tænkning fra Københavns Lufthavns side,« siger Jørgen Mads Clausen.

Han er især utilfreds med forholdene i Københavns Lufthavns Terminal 1, hvor indenrigstrafikken ankommer.

Har sovet i timen

Jørgen Mads Clausen mener, at der er for begrænsede muligheder for at checke bagage ind hele vejen fra Sønderborg og andre provinslufthavne til destinationer ude i verden. Det får mange jyske rejsende til at droppe København, mener Danfoss-ejeren. Han har nu sendt en klage til adm. direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

»Jeg mener, at Københavns Lufthavne har sovet i timen. Når man får sin kuffert i Terminal 1, bør man kun gå få skridt og tjekke den ind igen til sin slutdestination. Det har vi klart sagt til Thomas Woldbye,« siger Jørgen Mads Clausen.

Han mener, at det er et problem, at passagerer, der skal videre ud i verden, først skal tjekke bagagen ind i en jysk lufthavn, derefter samle den op i Københavns Terminal 1 og transportere den videre godt en kilometer til udenrigsterminalerne.

»Hvis jeg var bestyrelsesformand i København, vil jeg kigge på, hvor mange folk fra Jylland lufthavnen kan få ud i den store verden. Noget af det, Københavns Lufthavn lever af, er at være et hub, og derfor bør lufthavnen kæle for deres jyske kunder,« siger Jørgen Mads Clausen.

Han peger også på, at den faldende indenrigstrafik hænger sammen med, at lufthavne som Aalborg og Billund sender flere passager uden om København og direkte til andre større europæiske lufthavne.

Indenrigstrafikken er generelt presset af for begrænset konkurrence og stigende priser, siden Cimber Sterling gik konkurs i maj sidste år. Ifølge Jørgen Mads Clausen var der i Sønderborg Lufthavn før konkursen ca. 60 pct. af passagererne til København som rejste videre ud i verden. I dag er det tal faldet til ti pct.

Brud på reglerne

Københavns Lufthavne mener, at det vil være brud på reglerne, hvis lufthavnen gennemførte Jørgen Mads Clausens forslag.

»Det ville da være dejligt, hvis hans forslag kunne føres ud i livet. Men hvis det var så nemt, var det helt sikkert blevet gjort for længst. Problemet er, at Københavns Lufthavn vil bryde de gældende regler, hvis vi begynder at håndtere flyselskabernes bagage,« siger pressechef Søren Hedegaard, der svarer, fordi adm. direktør Thomas Woldbye i øjeblikket er på ferie.

Søren Hedegaard siger, at ansvaret for at håndtere bagagen ligger hos flyselskaberne og de handlingsselskaber, de har ansat til opgaven.

Ruten mellem Sønderborg og København har i en periode haft to flyselskaber. Men i juni trak Danish Air Transport sig, og det nyetablerede Alsie Express er nu alene om at flyve til København. Selskabet drives af fly, som er ejet af og lejet fra Danfoss-fonden, Bitten & Mads Clausens Fond.

»Nu er DAT stoppet i Sønderborg, efter at Alsie Express gik ind på ruten. Så nu er det Alsie Express, der har ansvaret for bagagen og ansvaret for at få samarbejdsaftaler med andre flyselskaber,« siger Søren Hedegaard.

Det svar giver Jørgen Mads Clausen ikke meget for. Han mener, at Københavns Lufthavn er alt for passive i forhold til at stoppe faldet i indenrigstrafikken.

»Hvis Københavns Lufthavne gerne vil udvikle sin lufthavn, må de finde en måde at løse det på. Det kan godt være, at der skal findes en anden løsning end den, jeg kommer med, men når deres kundegrundlag forsvinder, bør de gøre noget. De må sammen med flyselskaberne forsøge at finde en anden løsning, for der kommer færre flyvninger med jyder til København,« siger Jørgen Mads Clausen.

Københavns Lufthavne siger, at de har inviteret Danfoss-chefen til at finde en løsning, men at Jørgen Mads Clausen ikke har taget imod invitationen.

»Jeg mener, at det er dem, som skal komme med en dato, men det møde skal vi nok få op at stå,« svarer Jørgen Mads Clausen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen