Berlingske Business

Dårlig sag på uhyre skidt tidspunkt for Mærsk

MAERSK-RESULTS/
Foto:

EUs konkurrencesag mod en række containerrederier er yderst uheldig for Maersk Line. Sagen kan true et storstilet samarbejde med verdens to næststørste rederier, og i værste fald ende med en bøde i milliardklassen. Mærsk-aktierne falder.

Av - må være det mest dækkende ord om dagens Mærsk-nyhed. EU åbner nu en formel undersøgelse af mulige konkurrenceforvridende aktiviteter foretaget af en række containerrederier.

Rederierne har ifølge EU forvredet konkurrencen gennem en lang række meddelelser om rateforhøjelser, der således har fungeret som en kommunikation mellem rederierne for at sikre et højere prisleje for fragten.

A.P. Møller - Mærsk bekræfter, at det er blandt de undersøgte rederier, men mener ikke at have gjort noget lovstridigt.

"Der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget en formel henvendelse fra Kommissionen vedrørende sagen, men vi er blevet informeret om, at vi vil være en del af undersøgelsen. A.P. Møller - Mærsk A/S har ingen grund til at tro, at Maersk Line har handlet i strid med EU’s konkurrencelovgivning. Selskabet har samarbejdet med Europa-Kommissionen og vil naturligvis fortsætte hermed, så længe undersøgelsen pågår," skriver landets største virksomhedsgruppe i en kortfattet meddelelse.  




Sagen kommer, efter at EU i 2011 ransagede hovedkvarterene hos en lang række containerrederier, herunder Mærsk-hovedsædet på Esplanaden. Og Mærsk bekræfter over for Berlingske, at dagens meddelelse er relateret til ransagningen i 2011.

"Det er svært at vurdere, hvor stærk en sag EU har, men sikkert er det, at rederierne ikke har haft succes med at stabilisere raterne. Og bortset fra Maersk Line er der stort set ingen, der tjener penge i branchen, og normalt kommer sådanne sager mod brancher, hvor der tjenes penge," siger aktieanalytiker Stig Frederiksen fra Carnegie, der har fulgt A.P. Møller - Mærsk i mange år.

Han henviser til, at rederierne gennem de sidste år har forsøgt sig med en lang række rateforhøjelser, der dog alle stort set kun har haft en meget kortvarig effekt på ganske få uger.



Truer storstilet samarbejde
 
Men nok så vigtigt viser sagen, at EU ligesom USA har et meget kritisk blik på den alliance - kaldet P3 - mellem verdens tre største containerrederier, som Maersk Line håber at kunne sætte i søen næste år.

"Det er ikke godt nyt i forhold til P3-alliancen, som jeg dog hele tiden har tvivlet lidt på. Sagen viser, at myndighederne har et ganske kritisk blik på containerrederierne, og timingen må siges at være speciel i forhold til, at de tre største rederier afventer myndigheders godkendelse af et stort samarbejde," siger Stig Frederiksen.

Han har derfor ikke indregnet omkostningsbesparelser fra P3-samarbejdet i sine estimater, og Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen gjorde i forbindelse med sidste uges kvartalsregnskab også en del ud af, at Maersk Line ikke var afhængig af P3 for at levere fortsatte forbedringer.

Jacob Pedersen, der er aktieanalytiker i Sydbank, frygter også for P3-samarbejdet.

"Det er ubetinget dårligt nyt for rederierne med sådan en sag. Samtidig tyder sagen på, at EU har et syn på containerindustrien, som ikke nødvendigvis vil gøre det nemmere for P3-alliancen at blive godkendt. Ikke dermed sagt, at den ikke kan godkendes, men det giver en indikation af, at man er vældig skeptisk," siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans. 

Kan give milliardbøde 

EUs konkurrencemyndighed vil ikke sætte navn på de 14 undersøgte rederier, men udover Maersk Line har den franske kæmpe CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd bekræftet, at de er blandt de undersøgte.



EU kan i teorien udskrive gigantbøder på op mod 10 procent af et selskabs omsætning, hvilket i tilfældet A.P. Møller - Mærsk ville kunne blive et svimlende milliardbeløb - A.P. Møller - Mærsk omsatte sidste år for 342 milliarder kroner.

Typisk ender bøderne dog meget lavere. De højeste bøder er desuden uddelt for hemmelige prisaftaler, som må siges at være en værre kategori end offentligt udmeldte rateforhøjelser som "signaler" til de andre.

Den største kartelbøde, som EU nogensinde har tildelt et enkelt selskab, var på 6,6 milliarder kroner og havnede hos den franske glasproducent Saint-Gobain i forbindelse med, at EU-Kommissionen satte en stopper for ulovlige prisaftaler hos fire store producenter af bilruder.

Aktiemarkedet har dog reageret med at sende Mærsk-aktierne fra et mindre plus til et minus på 2,4 procent for B-aktiernes vedkommende - de handler ved 12.30-tiden således i kurs 53.800. 
 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen