Berlingske Business

Cykeldelings-apps bremser det kinesiske cykelsalg

Kinesisk Bank CHINA POST BANK-IPO/
ARKIVFOTO Foto:

I Kina bliver cyklen mere og mere populær gennem cykeldelings-apps. Dog er det ikke godt nyt for kinesiske cykelproducenter, der oplever et fald i antallet af solgte cykler og markante ændringer i deres logistikkæder.

Det skriver Financial Times.

Selskaberne bag cykeldelings-apps designer deres egne cykler, der passer bedre til delekonceptet. Traditionelle cykelproducenter kæmper med at følge med og forsøger at producere delecykler til selskaberne.

»Nogle fabrikker producerer nu i stedet delecykler, der skruer prisen op for cykelkomponenter og forårsager problemer i logistikkæden,« udtaler Yu Yuefeng, der er direktør for Kinas ældste cykelproducent, Phoenix, ifølge Financial Times.

Birger Christensens nye direktør Denise Christensen.

Landets økonomiske boom de seneste 30 år betød i første omgang et fald i brugen af cykler, da forbrugere i højere grad købte elektriske scootere og biler eller benyttede sig af metro- og bussystemer. Ifølge kinesiske statsdata faldt antallet af folk, der brugte cyklen til arbejde fra 60 pct. i 1980 til 12 pct. i 2014.

Det seneste år har landet oplevet en kraftig vækst af folk, der bruger cyklen. Det skyldes populære delecykel-apps som Mobike og Ofo, der har været med til at rejse hundrede millioner af dollar i venture capital og sat millioner af cykler på de kinesiske gader.

228460207.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen