Berlingske Business

Crashtestfradrag efter danske forhold

Crashtest
Foto:

Biler, der sælges med fuld sikkerhedspakke i Danmark, men med ringere udstyr i udlandet, skal vurderes lokalt, så de ikke går glip af fradrag.

Hovedparten af de nyeste uvildige EuroNCAP crashtest af nye biler får maksimale fem stjerner. Men mange af bilerne, som testes, har mindre sikkerhedsudstyr end de danske versioner. FDM’s Leif Nielsen, som er dansk repræsentant i samarbejdet, vil derfor have en dansk vinkel på testen.

- Bilerne skal revurderes efter dansk udstyr, så de ikke alene vurderes efter biler, som sælges i udlandet. Endelig bør det danske fradrag i registreringsafgiften gives med tilbagevirkende kraft til de bilkøbere, der har fået leveret en bil, som efterfølgende opnår fem stjerner, siger Leif Nielsen.

Afgiftsstjerner

Færdselsstyrelsen arbejder i øjeblikket på en ny beregningsmetode, der sigter på administrativt at kunne opgradere det fælleseuropæisk Euro NCAP crashtestresultat til en dansk model med ”afgiftsstjerner”. Ideen er at præmiere de bilimportører, som f. eks. vælger at importere biler med ESC, selv om bilen ikke har det som standard i Europa, og derfor ikke kan opnå fem stjerner i Euro NCAPs crahstest. På den måde vil en firestjernet bil måske alligevel kunne opnå fradrag i registreringsafgiften på mellem 2.100 og 3.600 kr., som gives til femstjernede biler.

- Det er vigtigt, at den danske importør har et incitament til at indføre biler med ESC, da det er en af de væsentligste sikkerhedsforanstaltninger i bilen i dag. En model med en supplerende markering, der indikerer, at bilen er berettiget til afgiftsfradrag vil gøre det mere attraktivt for bilimportøren at vælge en model med ESC frem for en uden, fordi bilen bliver mere konkurrencedygtig på prisen, siger Leif Nielsen.

For nemt

Samtidig påpeger Leif Nielsen, at det er blevet for let at opnå fem stjerner i Euro NCAPs crashtest

- Det er dejligt at se de gode resultater, men vi synes, at det er blevet for nemt at opnå fem stjerner. Vi synes, at de mange femstjernede resultater taler for en justering, så bilfabrikanterne fortsætter med at sikkerhedsudvikle bilerne”, siger han.

I Euro NCAP tager man positivt imod FDM’s kritik. Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen indrømmer, at det har overrasket med de mange femstjernede biler i testen, som for nylig blev ændret for at skærpe kravene til bilfabrikanterne.

”Hensigten med den nye test har været at yde et konstant pres på bilfabrikanterne. Det betyder, at fabrikkerne strammer op på sikkerheden i samme takt, som Euro NCAP øger presset. Således er antallet af bilmodeller med det elektroniske stabiliseringssystem, ESC, blevet øget, og Euro NCAP skærper allerede næste år kravet, siger, forklarer Michiel van Ratingen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen