Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Coop Danmark tjener på høj produktivitet i lagre

Danmarks suverænt største dagligvarekoncern Coop Danmark, er for alvor ved at få trimmet sin logistik.



Resultatet

blev i 2003 så positivt, at Coop Logistik kunne betale 56 mio. kr tilbage til butikkerne som følge af bl.a. høj

produktivitet på lagrene.



Medarbejderne på Coop Danmarks lagre er blevet dygtigere og har været mindre syge

end ventet.



Det er medvirkende til, at Coop Logistik i to omgange i 2003 kunne sende 28 mio. kr retur til butikkerne under Coop

Danmark.



- Vi har optimeret vores lagre bl.a. ved at blive bedre til at analysere vores data og kunne reagere hurtigere på

forandringer. Men de positive resultater har meget med ledelse og holdninger at gøre. Vi har fokus på tre hovedområder:

sygefravær, produktivitet og leveringspræcision og kvalitet, forklarer direktør Per Bank, Coop Logistik.



Han

fortsætter:



- Vi er blevet langt bedre til at levere til den tid, vi har lovet. Naturligvis skal IT findes i systemet,

men det er basis. Du kan have nok så meget IT, men hvis du ikke forstår at overføre IT til de praktiske forhold,

giver det ikke de store resultater. Det er mennesker, der reagerer på IT og data, så det er menneskene, der gør

forskellen indenfor logistik. Vi har fået bedre styr på driften, og så presser vi indirekte medarbejderne mindre,

og det giver igen mindre sygefravær.

Stor opgave

Coop Danmark er Danmarks største detailhandelsvirksomhed,

der driver butikskæderne Kvickly xtra, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli''Brugsen og LokalBrugsen samt datterselskaberne Irma A/S,

Fakta A/S og Dansk Kaffekompagni A/S.



Ialt driver Coop Danmark omkring 1150 butikker over hele landet.



Hver dag skal der

varer ud til butikshylderne, så de omkring 800.000 kunder, der dagligt går på indkøb i en af koncernens dagligvarebutikker, kan

få de ønskede varer og ikke behøver at opleve tomme hylder.



Det stiller meget store krav til logistikken

- og den opgave løser Coop Logistik. Logistikopgaven er i dag blevet endnu vigtigere end tidligere, for dagligvaremarkedet

er præget af en utrolig hård konkurrence.



Det er vanskeligt at presse priserne i butikkerne markant længere

ned, og derfor skal indtjeningsgevinsterne hentes i andre led af forsyningskæden, ikke mindst i en stadig mere rationel logistik.

Forandringer

Coop

Logistiks opgave er at distribuere varerne fra leverandørerne til butikshylderne. Opgaven er stor, idet lageromsætningen

udgør 23 mia. kr



excl. moms på årsbasis, og 4000 gange i døgnet kommer der varer fra lagrene til Coop

Danmarks butikker.



I de senere år har Coop Danmarks lagre gennemgået radikale forandringer, hvor man er gået

over til at have færre lagre.



Coop Danmarks varer distribueres efter fem vareområder, som stiller forskellige krav

til opbevaring, håndtering og distribution. De fem vareområder er ferskvarer, brød, frost, tørvarer og nonfood.



De

store forandringer er bl.a. sket indenfor ferskvarer. Ferskvareterminalerne i Aalborg og Christiansfeld er nedlagt, så der

kun er to ferskvarecentre til at dække hele landet: Hasselager i vest og Brøndby i øst.



En del af opgaverne

er outsourcet til leverandørerne. De gør det billigere end det før blev gjort af Coop Danmark selv. Det skyldes

bl.a., at varerne får en nemmere og mere enkel vej fra leverandør til butik.

Outsourcing

Således distribuerer

Arla selv alle mejerivarer direkte fra mejerierne til butikkerne.



Tidligere blev lastvogne med mælk sendt fra mejeriet

til ferskvarecentrene, der skulle ekspedere varerne og så sende dem ud.



Tilsvarende har Coop Danmark outsourcet distributionen

af kød, fisk og fjerkræ til Danish Crown, som ikke blot skal levere egne varer direkte til Coop Danmarks butikker, men

også tage konkurrenternes produkter med på turen.



Ligeledes står Schulstad for distributionen af brød

til alle butikkerne.



Aftalerne med Arla, Danish Crown og Schulstad har givet ekstraordinære besparelser.



Coop Danmark

har netop forlænget aftalen med Schulstad med to år med væsentlige besparelser til følge, og aftalen med

Danish Crown er udvidet fra at dække Jylland og Fyn til også at omfatte Sjælland fra 1. februar 2004.

Automatiske

ordrer

Coop Logistik og koncernens IT-afdeling holder sig løbende orienteret om nye koncepter og ny teknologi. I butikkerne

bruger man automatisk disponering.



Ud fra den enkelte butiks salg, som registreres i kasseapparaterne, samt sæsonudsving

eller kampagner bliver der automatisk genereret en butiksordre. Hver dag, når butiksordrerne opsamles fra butikkernes IT-system,

bliver ordrerne sorteret og fordelt.



Ordrerne overføres automatisk til de leverandører, som har en aftale med Coop

Danmark, og ligeledes foregår faktureringen den anden vej til den enkelte butik også automatisk.



- På lagrene

vil vi fortsat have mange manuelle processer. Vi skal levere varer til forskellige butiksstørrelser fra 150 kvm op til 10.000

kvm, og det er der ingen fuld automatiseringsløsning, der kan dække, siger Per Bank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen