Berlingske Business

Containerrederier har skrottet færre skibe i 2018

US-FEARS-OF-TRADE-WAR-WITH-CHINA-GOES-AS-TRUMP-CONTINUES-AGGRESS
Der er blevet skrottet markant færre skibe blandt containerrederierne i starten af 2018 end de foregående år, og det er med til at øge den samlede flåde på verdenshavene, hvilket gør branchen sårbar over for faldende efterspørgsel. Det skriver analysehuset Alphaliner. Spencer Platt/Getty Images/AFP Foto:

Der er blevet skrottet markant færre skibe blandt containerrederierne i starten af 2018 end de foregående år, og det er med til at øge den samlede flåde på verdenshavene, hvilket gør branchen sårbar over for faldende efterspørgsel. Det skriver analysehuset Alphaliner.

Der er udsigt til at blive skrottet skibe med en samlet kapacitet - målt på antal tyvefodscontainere (teu) - på 100.000-200.000 i år, hvilket vil være et fald fra 413.982 teu sidste år og 654.862 teu i rekordåret 2016.

Alphaliner anslår, at kapaciteten i den globale containerflåde vil stige 6 pct. i 2018 til 22,37 mio. teu, da rederierne resten af året står til at få leveret skibe med en kapacitet på 1 mio. teu.

Derudover har rederierne i løbet af det seneste halvandet år taget flere skibe i brug, som tidligere lå oplagt på land.

Andelen af ledig kapacitet er således faldet fra rekordhøje 1,6 mio. teu i oktober 2016 til 340.000 teu per april 2018.

09BUSPix-Maersk-164243-206.jpg

Den stigende andel af skibe på verdenshavene gør markedet sårbart over for et pludseligt dyk i efterspørgslen.

»Det overordnede marked er fortsat sårbart for enhver mindskning af efterspørgslen, som kan ødelægge den skrøbelige forbedring i containermarkedet, selv om raterne er begyndt at falde som følge af presset af det overskydende udbud,« skriver Alphaliner.

12BUSSnabe-113336-337.jpg

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen