Berlingske Business

Containerrater på Asien-Europa tager voldsomt dyk

til bm f Publikumsreportage fra verdens største containerskib
Efter et par uger med solide ratestigninger på de store ruter mellem Asien og Europa måtte containerrederierne i denne uge igen konstatere et stort fald i fragtpriserne. Foto:

Efter et par uger med solide ratestigninger på de store ruter mellem Asien og Europa måtte containerrederierne i denne uge igen konstatere et stort fald i fragtpriserne.

Ifølge data fra Shanghai Shipping Exchange faldt raterne på den vigtige fart mellem Asien og Europa med 22,9 pct. - eller 175 dollar per tyvefodscontainer (teu) - til 588 dollar per teu.

GREECE-CHINA-SHIPPING

Dermed fortsætter de voldsomme prisudsving. Prisfaldet kommer således efter stigninger de foregående to uger på henholdsvis 26 pct. og 29 pct. - en fremgang, der dog kun rådede lidt bod på markante fald i ugerne 32-34, hvor spotraterne faldt henholdsvis 25 pct., 23 pct. og 27 pct.

Spotraterne har længe bevæget sig i yoyo-lignende spring med ratestigninger, når rederierne sætter priserne op, hvorefter raterne relativt hurtigt falder igen i ugerne derefter.

Maersk Line annoncerede tidligere denne uge, at rederiet igen vil forsøge at hæve raterne på Asien-Europa-ruten. Det skal ske med prisforhøjelser på henholdsvis 500 og 1000 dollar for 20- og 40-fods-containere med virkning fra 20. september.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Samlet faldt rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, med 6,4 pct. i denne uge til 673,25.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier, herunder danske Maersk Line, har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen