Berlingske Business

Citroën klar med bedste bil i flere år

Citroën klar med bedste bil i flere år - 2
Overskrift
Citroën klar med bedste bil i flere år - 3
Overskrift

Citroëns nye familiebil er perfekt timet. Plads, design, pris og køreegenskaber går op i en højere enhed. Anmelderen er begejstret.

(BARCELONA) En moderne og harmonisk familiebil i en uhøjtidelig formgivning til den rigtige pris. Sådan er den korte udgave af, hvad der ligner Citroëns bedste bil i flere år.

Med Citroën C3 Picasso forsøger det franske mærke at ramme tidsånden både hvad angår formgivning, størrelse, pris og funktionalitet.

Dermed er Citroën tilbage som leverandør af den biltype, som man var med til at skabe med den første Citroën Berlingo-generation.

Berlingoen er stadig i programmet som den store børnecontainer, men C3 Picasso kan næsten det samme og er langt mere moderne.

Pris er ikke alt

De europæiske producenter er hårdt presset af billige koreanske produkter, der er snusfornuftige, billige og efterhånden så moderne, at forskellen til de dyrere europæiske mærker bliver mindre og mindre.

Det stiller store krav til de europæiske mærker om at forny sig med anderledes produkter, der kan berettige en merpris. Det sker gennem formgivning, image og endnu mere avanceret teknik end de koreanske produkter, der kun lige er på teknisk omgangshøjde med de europæiske.

Et glimrende eksempel er denne nye Citroën, der skal konkurrere med biler som Renault Grand Modus, Opel Meriva og den nye Kia Soul for blot at nævne et par stykker.

Målt på størrelse er Opel Meriva nærmeste konkurrent, men bilen er efterhånden syv år gammel og det er næsten en oldsag i automobilernes verden.

Finurlige former

Citroën har en lang fornem designtradition. Ofte har bilerne være forud for tidens formsprog og først efter mange år ser man, hvor godt og fremtidssikret designet egentlig er.

Helt så futuristisk er C3 Picasso ikke, men den er klar i formsproget i sit funktionelt-finurlige formsprog med lag på lag lygter og små overraskende detaljer.

De sikre linjer går igen i bilens indre, hvor demokratiet hersker. Det ses i speedometret, der er stort, tydeligt og kan aflæses fra alle pladser. Rumfornemmelsen er imponerende idet Citroën har arbejdet videre med den A-stolpe-løsning, der første gang så dagens lys i Citroën C4 Picasso. Dermed er MPV'erens notorisk største svaghed elimineret: udsynet skråt frem til gavn for den aktive sikkerhed!

Smal for at holde prisen nede

Det er dyrt at udvikle biler, mange motorer og forskelligt udstyr øger udgifterne.

Derfor har Citroën skåret ned på udvalget af motorer og udstyrsmuligheder. Det medfører, at C3 Picasso har konventionel rat(de fleste andre Citroën-modeller har rat med fast navn) gammeldags mekanisk håndbremse og ingen mulighed for avanceret xenonlys eller keyless-go. Helt fint, når prisen så kan holdes et nøk under 200.000 for en model med benzinmotor.

I første omgang kommer bilen kun med to motorer. Billigst er 1,4-liters udgaven med 95 hestekræfter. Den passer fint til bilen og leverer tilpas med kræfter på en meget støjsvag og harmonisk måde.

Vi har kørt C3 Picasso både med 16 & 17 tommer og må klart anbefale de mindste hjul. De store 17 tommer ser smart ud med bidrager negativt til bilens komfort.

En direkte sammenligning mellem diesel-udgaven med 110 hestekræfter falder ud til den billigere benzin-versions fordel. En tyst omdrejningsvillig lille benzinmaskine klæder C3 Picasso bedre, lyder vores første dom efter godt 250 kilometers kørsel.

Imponerende plads

Der sættes i disse år nye standarder for rummeligheden i de helt små biler. C3 Picasso sætter ny rekord idet der er bygget bygget i højden. Det giver et bagsæde, hvor tre børn fint finder plads. Selv voksne sidder glimrende i det flade bænklignende bagsæde, der kan skydes 15 cm frem og tilbage.

På forsæderne er oplevelsen som i en større MPV med masser af luft og lys omkring kroppen.

Valget af materialet og den oplevede finish leder tankerne hen på biler i en dyrere klasse og man føler sig vel tilpas. Skal der uddeles kritik går det på pladsen i fod-rummet, der er lidt kneben med luft omkring pedalerne ligesom kørestillingen godt kunne være bedre. Men med tanke på, at det er en MPV og at rattet kan indstilles i alle retninger, går det at finde en kørestilling, som alle vil kunne leve med.

Fleksibel og flad

Bagagerummet sluger 500 liter, svarende til mage stationcars i mellemklassen og bagsædet lægges fikst ned ved træk i et lille greb.

Sammen med en bagagerumsbund i to mulige højder er der skabt et helt fladt gulv i bagagerummet, så dermed er store tunge Ikea-indkøb intet problem for den familie, der beslutter sig for en C3 Picasso.

En bil i denne klasse byder først og fremmest på en undervogn, der er sat op til et sikkert og entydigt reaktionsmønster. Men under præsentationen var der lagt et stykke meget snoet vej ind, der gav mulighed for at prøve bilens grænser af.

Resultatet var godt med en C3 Picasso, der bider sig godt fast i asfalten og som ikke krænger mere end nødvendigt for en bil med denne højde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen