Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Cimber? Sterling? Nej, Cimber Sterling! Nej, Cimber!

Man bliver nemt forvirret, når man skal finde ud af, hvad flyselskabet fra Als egentlig hedder. Virksomheden vil bruge Sterlings brand og skifte navn to gange på blot et år. Men er det nu smart?

Da Sterling krakkede i november, gik flyselskabet ned som Titanic med violinmusikken på dækket.

I stedet for violinmusik til at berolige gæsterne var det i stedet en annoncekampagne med ordlyden »Kradser krisen? Det gør vores priser ikke!«, som blev bragt selvsamme dag, flyselskabet gik konkurs.

Derfor undrer det en ekspert, at Cimber, der har købt Sterling, nu vil udnytte brandet ved at ændre firmanavn til Cimber Sterling.

»Brandet Sterling giver mig lidt dårlig smag i munden, når man tænker på, hvor mange kunder der blev svigtet, og at de helt op til krakket kørte reklamer, som om intet var i uorden,« siger Suzanne C. Beckmann, der er professor i markedsorienteret ledelse på Copenhagen Business School, CBS.

Derfor er hun meget overrasket over, at Cimber Air i onsdags annoncerede, at det tog Sterling-navnet til sig efter at have købt den konkursramte virksomhed.

Nu har Cimber Air skiftet navn til Cimber Sterling. Og som om det ikke var forvirrende nok, fortæller Cimber Sterlings marketingdirektør nu, at Cimber Sterling om et år skal hedde Cimber igen.

»82 pct. af vores gæster er forretningsrejsende. Hr. og fru Danmark kender ikke Cimber særligt godt. De kender til gengæld Sterling, og det kan vi bruge, når vores navn skal gøres kendt i den målgruppe,« siger marketingdirektør Bjarne Rasmussen.

Sterling er skadet
Derfor har flyselskabet fra Als allerede satset stort på det nye navn ved blandt andet at blive ny hovedsponsor for det danske landshold i herrehåndbold. Fra februar er en større kampagne i dagblade og TV også stablet på benene.

Bjarne Rasmussen fortæller, at Cimber Sterling har gennemført brandanalyser, som viser, at Cimber kan få gavn af Sterlings brand, selvom det uden tvivl har taget skade under konkursen.

»Vi fik at vide, at det er meget vigtigt, at der ikke er tvivl om, at vi er Cimber og ikke Sterling med den negative omtale, der har været af Sterling efter konkursen,« fortæller Bjarne Rasmussen.

Suzanne Beckmann fra CBS forstår dog ikke, hvorfor Cimber Sterling vil gå tilbage til at hedde Cimber om et år.

»Generelt er det ikke særlig smart at skifte navn to gange inden for så kort tid. Jeg kan til en vis grad godt forstå det første skift fra Cimber til Cimber Sterling, fordi Sterling er et kendt navn i familien Danmark. Men det sidste skridt fra Cimber Sterling tilbage til Cimber kan jeg ikke se nogen logik i. Det skaber blot forvirring i den målgruppe, man vil ramme,« siger hun.

Bjarne Rasmmussen fra Cimber forklarer skiftet med, at det hele tiden har været strategien, at Sterling skulle køres ind i Cimber, fordi de to firmaer har forskellige kundeværdier.

Advarsel mod skift
Suzanne C. Beckmann advarer dog andre firmaer mod at gøre det samme.

»Det tager generelt et stykke tid at vænne forbrugeren til, at et firma skifter navn, og indkøringen afhænger tidsmæssigt af produktkategorien. Dagligvarer, som man køber ofte, er de nemmeste at ændre.

Et flyselskab er til gengæld ret svært, fordi man ikke køber en flyrejse hver dag,« siger hun.

Derfor afhænger det næste navneskift også af, hvornår danskerne kender Cimber godt nok til, at navnet kan stå alene, fortæller Bjarne Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen