Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Cheminova outsourcer vedligeholdelse af alt intern transportmateriel

Kemikaliekoncernen Cheminova på Harboøre Tange har givet den danske gaffeltruck-producent DanTruck-Heden Lifttruck A/S

en logistik-nøglerolle.



Truckvirksomheden skal fremover stå for indkøb, service og vedligeholdelse af alt

intern transportmateriel på den store virksomhed, og alt skal tages helt bogstaveligt.



DanTruck-Heden skal ikke bare servicere

sine egne trucks, men samtlige kørende enheder, der har med den interne transport at gøre. Det betyder, at man bl.a.

også skal stå for vedligeholdelsen af koncernens stablere, palleløftere, terminaltraktorer, transportvogne, teleskoplæssere

og sågar en reachstacker fra italienske Belotti. Reelt er det DanTruck-Heden, som i dag ejer kemikaliekoncernens interne transportmateriel.



Den

vidtgående samarbejdsaftale dækker ikke kun vedligeholdelsen. DanTruck-Heden skal også stå for indkøb,

og truckleverandøren har, siden aftalen blev indgået i sommer, flere gange været på indkøb for Cheminova. Principielt

bestemmer truckleverandøren, hvad der skal købes. Reelt har Cheminova sine foretrukne mærker, og det er man lydhør

overfor hos DanTruck-Heden, oplyser salgschef Mogens Løkkegaard Bjerre fra virksomheden.



- Selvfølgelig har Cheminova

da sine præferencer. Dem lytter vi til, men vi er naturligvis også parate med rådgivning om køb, forklarer

han.



Mogens Løkkegaard Bjerre mener ikke, man vil indgå mange lignende aftaler med andre danske virksomheder. Til

gengæld vurderer han, at sales-and-lease-back modellen vil vinde frem på et lidt mindre niveau.

Specielt forhold

-

Vores forhold til Cheminova er helt specielt, fordi vi har samarbejdet med virksomheden gennem 20 år. Derfor kender vore folk,

sælgere som montører, virksomheden ud og ind. Vi har derfor relativt nemt ved at gå ind i sådan en aftale.

Det ville nok være mere vanskeligt at indgå en så omfattende aftale med andre virksomheder, man ikke kender så

godt, siger han.



Til gengæld er der masser af plads til mindre vidtrækkende samarbejdsaftaler baseret på sales-and-lease-back

modellen, mener han.



- Jeg vil da ikke helt udelukke, at vi kunne lave andre aftaler a la Cheminova, men det mest sandsynlige

er nok, at vi holder også til en "rental-løsning", som blot omfatter gaffeltrucks og beslægtet intern transportmateriel.

Vi har faktisk indgået en stor aftale, men jeg kan ikke røbe kundens navn på nuværende tidspunkt, siger Mogens

Løkkegaard Bjerre.

Synergi-gevinster

Han mener, "rental-løsningen" giver masser af muligheder for synergi-gevinster.



-

Hvis det kun handler om, at truckleverandøren ejer kundens gaffeltrucks og står for vedligeholdelsen, er der ikke specielt

megen gevinst at hente. Den helt store gevinst kommer i form af en løbende dialog mellem kunde og leverandør, hvor man

konstant optimerer driften af det interne transportmateriel. Sagen er jo, at behovet for intern transport skifter i de fleste virksomheder.

Det betyder, at de, hvis de ikke gør noget, kommer til at benytte uhensigtsmæssigt materiel. Det kan være en virksomhed,

der bliver ved med at bruge en 3,5 ton gaffeltruck, selv om de reelt kun har behov for en to-tonner. "Jamen vi havde en 3,5 tonner

i forvejen - den kunne vi lige så godt fortsætte med at bruge", lyder det typisk, men det koster altså, og

det er det, man opdager gennem en tæt dialog mellem kunde og leverandør, tilføjer Mogens Løkkegaard Bjerre.



Han

peger desuden på det faktum, at mange virksomheder ofte ikke opdager, hvis en truck har, ellers iøjnefaldende, mange

skader. Også det kan blive "fanget", når leverandør og kunde sammen løbende arbejder på

en optimering af driften.



Kravene til Cheminovas interne transportmateriel er meget skrappe. Blandt andet skal virksomhedens

trucks være zone 2 brandsikrede. Desuden belastes maskinerne meget. 3.000 årlige driftstimer er ikke usædvanligt

for en gaffeltruck på fabrikken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen