Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Chauffører flygter til nyt kurerfirma

Pix: Mover
Ifølge Martin Christian Hansen, der er adm. direktør for den nystartede, danske on demand-kurértjeneste Mover, har virksomheden det seneste par uger modtaget et støt stigende antal tilmeldinger fra chauffører, der indtil nu har kørt for Uber.

Det nye kurérfirma Mover oplever stor tilstrømning af Uber-chauffører.

De cirka 1.000 danskere, der i dag kører for Uber mindst en gang om ugen, er begyndt at se sig om efter nye arbejdsopgaver.

Ifølge Martin Christian Hansen, der er adm. direktør for den nystartede, danske on demand-kurértjeneste Mover, har virksomheden det seneste par uger modtaget et støt stigende antal tilmeldinger fra chauffører, der indtil nu har kørt for Uber.

»Mange af de chauffører, der har meldt sig hos os på det seneste, kører eller har kørt for Uber, og vi regner med, at flere vil melde sig efter fredagens dom (om at Uber-kørsel er i strid med Taxaloven, red.). Når vi taler med dem, fortæller de, at de føler sig lidt usikre på fremtiden hos Uber, at de er kede af stemningen omkring Uber og af at skulle gå og dukke nakken,« siger Martin Christian Hansen.

uber

Mover bygger på samme koncept som Uber, men fragter ting, ikke mennesker, og er derfor ikke underlagt den samme stramme regulering som Uber.

Virksomheden blev etableret sidste år af Martin Christian Hansen, der er tidligere managementkonsulent, og Oliver Venndt Kaszas, der er iværksætter og professionel beach volley-spiller. Virksomheden tilbyder billig transport af stort og småt for både private og erhvervskunder. Mover er konkurrent til post- og kurérservices, inklusive PostNord, men også til 3x34 og Minitrans.

Movers hjemmeside Usemover.com gik i luften i april i år. En måned senere havde 350 chauffører meldt sig. I dag er tallet oppe på 600 chauffører i Storkøbenhavn. Chaufførerne omfatter alt fra vognmænd, der gerne vil udnytte deres vognpark på tidspunkter, hvor den ellers ville stå stille, over selvstændige vognmænd med behov for ekstra opgaver, til privatbilister og folk med en cykel.

UBER-GERMANY/

De potentielle kunder er både private og erhvervskunder over en bred kam.

»Personbiler bruger vi især til at transportere mindre ting eller dokumenter for erhvervskunder, mens mange af vores varebiler kører for privatkunder,« fortæller Martin Christian Hansen.

Ifølge direktøren kan Mover-chaufførerne levere on-demand inden for en time og betydeligt billigere end de eksisterende kurér- og transportfirmaer, fordi platformsmodellen giver mulighed for at skalere op og ned efter efterspørgslen.

Kim Christiansen.

Vil undgå stomrvejr

Iværksætterne bag Mover har gjort en del ud af ikke at havne i samme stormvejr som Uber og AirBnb.

»Vores chaufførerne skal have en ren straffeattest, være fyldt 21 år og aflevere dokumentation, så vi har helt styr på, hvem vi arbejder sammen med. Nye chauffører får taget billeder og bliver informeret om blandt andet skattereglerne. Vi har lagt et prisniveau, som nok er billigere end konkurrenternes, hvor der også er plads til at betale skat,« fortæller Martin Christian Hansen.

»Samtidig er vi jo en dansk virksomhed, og det betyder, at hvis Skat beder om en liste over vores chauffører, så udleverer vi den.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen