Berlingske Business

Charterrejsen bliver dyrere næste år

pix-charter
Når vejret ikke arter sig i Danmark, bliver charterrejsebureauerne bestormet af kunder, der vil ned og plaske i sydens varme vand. Når vejret er godt i Danmark, er det modsatte tilfældet. Foto:

Rejsebureauerne har været overmodige i år, og det koster dem dyrt - de varsler færre rejser næste sommer, og det kan kunderne komme til at betale for.

De store danske rejsebureauer sidder lige nu og ærgrer sig. To år med regnfuldt sommervejr har lokket selskaberne til at øge antallet af charterrejser i år - men nu er vejret godt, og så klapper fælden. Det skriver Jyllands-Posten.

I hvert fald melder de store charterselskaber samstemmende, at de har måttet skære store lunser af priserne for at komme af med den del af deres rejser, der bliver solgt, mens højsommeren er i gang. Det vil i sidste ende ramme indtjeningen.

Bravo Tours-direktøren Peder Hornshøj erkender, at antallet af udbudte rejser i år har været for stort.

»Sidste år var der tusindvis af danskere, der forgæves forsøgte at købe en rejse for at komme væk fra det våde og kolde klima. Vi har som flere andre øget sommerens program en smule, og det er vi blevet straffet for. Derfor venter jeg, at vi vil foretage tilpasninger næste år,« siger han ifølge avisen.

Vejret er nok den vigtigste faktor, når det kommer til rejsebureauernes sommersalg. Det er dog ikke altafgørende - omtrent tre fjerdedele af rejserne er nemlig solgt, før skoleferien nærmer sig. Men i år har branchen ifølge Spies' direktør Jan Vendelbo været ramt af nogle andre faktorer, der har trukket salget ned.

Han nævner lærerkonflikten som én faktor. Konflikten betød, at mange lærere mistede lønindtægter og derfor er blevet tvunget til at spare på feriebudgettet. Derudover er der mange, der har måttet tage fri for at passe børn i konfliktperioden, og det har efterladt mange uden særlig meget sommerferie tilbage.

Jan Vendelbo understreger, at den igangværende sommer lagt fra er en katastrofal en af slagsen, men alt andet lige kommer indtjeningen til at blive påvirket af ovenstående, skriver Jyllands-Posten.

Ender næste sommer med at blive en regnfuld en af slagsen, vil det i kombination med det færre antal rejser betyde, at rejsebureauerne ikke behøver at dumpe priserne for at komme af med rejserne. Regningen - ja, den må de solskinshungrende danskere så samle op.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen