Berlingske Business

Bustrafik planlægges fra en Skoda

Bustrafik planlægges fra en Skoda - 1

Mig & Min Bil. Karsten B. Nielsen har arbejdet 35 år med kollektiv trafik. Han er mest til franske biler, men har indset fornuften i en Skoda.

Trafikplanlægger Karsten B. Nielsen har gennem de seneste 35 år arbejdet med kollektiv trafik.

I øjeblikket består jobbet hos Movia i at rådgive en række kommuner omkring Roskilde om udvikling af lokal bustrafik, så det omsættes til effektiv ruteplanlægning og køreplaner.

Tidligere kørte Karsten B. Nielsen meget i kraft af jobbet som direktør for Swebuss, og derfor var han glad for Citroëns klassiske affjedring. Med et mindre kørselsbehov nøjes han nu med en Skoda Fabia, idet Citroën ikke har en stationcar i helt samme størrelse.



Hvad bruger du mest din bil til?

- Overvejende til fritidsformål, ture i weekender og ferie samt indkøb og bortkørsel til genbrugsplads. Vi tager gerne på bilferie i Europa.



Hvor ofte skifter du bil?

- Tidligere skiftede jeg cirka hvert tredje år. Sidste forår udskiftede jeg min 12 år gamle Citroën Xantia Weekend, der blev købt som ny i 1996. Den blev anskaffet til at klare såvel jobbets 15.000-20.000 km om året som de cirka 10.000 km fritidskørsel.

Hvorfor valgte du en Skoda Fabia?

- Det var et fornuftsbetonet valg. Den nye bil skulle være mindre end forgængeren, men stadig rummelig. Samtidig skulle den køre langt på literen og være mekanisk pålidelig. Først prøvede jeg en Citroën C4 Picasso, men fandt den for stor! Citroën mangler ganske enkelt en combimodel (stationcar, red.) på størrelse med en Skoda Fabia!



Hvad er det bedste ved din nuværende bil?

- Den opfylder kravene og er solid og billig i drift. Den kører cirka 22 km/l, det vil sige mere end dobbelt så langt som forgængeren, og det vejer tungt.



Hvad er det dårligste ved din nuværende bil?

- Den lyder som en traktor, når den er kold, og kører jo ikke som en stor Citroën med avanceret undervogn og affejdring!



Hvad er den bedste bil, du har ejet?

- Jeg har været mest glad for den forrige bil, Citroën Xantia Weekend Turbo CT. Den var smuk, rummelig og velkørende men lidt dyr i drift.



Hvilken bil er din drømmebil?

- Helt fra mine drengeår i 60'erne har en Citroën DS21 stået som drømmebilen. Det kunne være sjovt at have sådan en 'veteranbil' i dag, men drømmen realiseres næppe.



Har du fået mange bøder?

- Nej! Blot én enkelt fart-bøde – ironisk nok fordi jeg havde god tid og kørte en omvej, hvor jeg glemte fartbegrænsningen i et landligt område inden for byzoneskiltene.





Hvilken unode i trafikken er den værste?

- Hensynsløs parkering og manglende respekt for regler og skiltning.



Hvis du lytter til musik i bilen, hvilken slags er så din favorit?

- Jeg lytter gerne til radio. Favoritten er Danmarks Radio P2 med klassisk musik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen