Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Busruption: Her er familiefirmaet, der gør ondt på DSB

abildskou
Jess Abildskou, direktør for Abildskous Busser, der blandt andet kører Linie 888 mellem Jylland og København. Foto:

Stadig flere busselskaber kæmper om passagererne mellem landets to største byer. Det kan man mærke hos DSB.

Historien går, at der skulle lidt politisk kløgt og en hidsig DSB-dame til at hjælpe Jens Erik Abildskou. I en årrække havde den østjyske vognmand rituelt bedt om lov til at køre sin blå bus om bord på færgen i Ebeltoft med kurs mod Odden på Sjælland, og rituelt havde myndighederne afslået forespørgslen, da DSB havde monopol på turen over bæltet.

Men i 1983 var det politiske landskab forandret, og under et møde i det nu hedengangne Persontrafikråd syntes daværende transportminister Arne Melchior lun på ideen om lidt konkurrence til de statslige baner.

Han øjnede efter sigende en åbning i, at DSB havde vist sig ude af stand til at trans­portere handicappede med kørestol i togene. Ved mødet forlangte han svar fra DSBs daværende generaldirektør, Ole Andresen, på problematikken, og selv om denne forsikrede om, at man leverede den service, krævede Arne Melchior syn for sagn.

Løsningen blev, at en telefon blev bragt ind i mødelokalet, hvorefter Ole Andresen blev instrueret i at ringe til Aarhus Hoved­banegaard og – anonymt – undersøge muligheden for at få en kørestol om bord på et tog til København.

Og svaret fra telefondamen hos DSB var umiskendeligt:

»Den slags service leverer vi overhovedet ikke, det må De selv klare på anden måde ...«.

bjerre

Et par millioner passagerer senere

»Og ikke så længe efter kørte den første 888-bus om bord på færgen i Ebeltoft,« griner Jess Abildskou små 33 år senere. I dag holder Abildskou Busser til i nye lokaler i Aarhus-forstaden Tilst, og Jess Abildskou har taget over, hvor hans nu afdøde far, Jens Erik Abildskou, slap. Den ene daglige afgang i 1983 er blevet forvandlet til ni daglige alene mellem Aarhus og København, og det er bare i hverdagene. I weekenden er der 13 daglige afgange, og årligt fragter man nu i omegnen af en halv million passagerer mellem Aarhus og København. I 1999 var det tal 86.000.

»Vi er da overrasket over, at vi har kunnet vækste så meget. Det havde vi ikke set komme,« konstaterer Jess Abildskou. I dag tæller flåden 26 busser, og ud over turene mellem Aarhus og København har man også en fast rute til Berlin plus en række mindre ruter i Danmark.

»Vi har enormt mange loyale kunder, og vi nyder godt af folks trang til at være mobile og fleksible,« mener Jess Abildskou.

09BUSMatias-Moel-Dalsgaard-.jpg

Gør ondt på DSB

I de mange talkolonner, der figurerer i et DSB-regnskab, er der ét, der er særligt interessant. Udviklingen i antal passagerer fra øst til vest og den anden vej. Togruten mellem København og Aarhus er DSBs store slagnummer, men togvirksomheden er under pres. Alene i 2016 har man tabt fire procent af passagererne, og da DSB præsenterede sit regnskab tirsdag, hed det, at man stod over for at skulle vinde tabte kunder tilbage.

Abildskou er et af de selskaber, DSB hentyder til her, og det kan undre, at et mindre østjysk busselskab således på den måde lægger arm med statens velvoksne togmuskel.

»Det har da klart været til vores fordel, at DSB har haft kapacitetsproblemer, og at vi har kunnet konkurrere på priserne. Tog­materiel er jo enormt dyr, og de skal bruge flere medarbejdere. Vi skal bruge en chauffør og en bus,« siger Jess Abildskou.

En anden forklaring er af mere teknisk karakter. Tidligere var det et stort problem, at en stor gruppe kunder bookede plads i bussen uden at dukke op. I dag tillader apps og hjemmeside, at booking og betaling kan klares på én gang, og det efterlader Abildskou med markant færre af de tomme pladser, der svier i alle transportselskabers øjne.

»Kunsten er så basal som at fylde busserne op. Når vi runder de 60-65 af bussens kapacitet, begynder vi at tjene penge,« siger Jess Abildskou.

Kamp om passagerne

Selskabet har de senere år måttet vænne sig til, at man ikke har busbanen for sig selv. For et par år tilbage meldte Rød Billet sig på banen med priser helt ned til 50 kroner (for studerende) for en tur mellem landets to største byer, mens voksne lønmodtagere kan komme af sted for 100 kroner. Senest har Rød Billet åbnet en rute fra Sydfyn til hovedstaden, og mens den kollektive bustrafik i dele af landet har syntes under afvikling, virker den private til at være i fuld sving med en revolution.

»Vi havde faktisk længe undret os over, at vi havde ruten for os selv, og Rød Billets ankomst har faktisk bare været med til at skabe hype om busserne og i virkeligheden bare gjort kagen større,« siger Jess Abildskou, der dog har måttet sænke priserne i sine egne busser som modsvar på den øgede konkurrence.

Hvor stor kagen kan blive, er han mere forsigtig med at spå om.

»Vi kan se, at væksten i passagerer er fladet ud det seneste år, og der er måske også et øvre loft for, hvor mange der vil lade sig transportere med bus tre-fire timer. Men lige nu moser vi bare på med det, vi er gode til.«

I det seneste regnskab fra 2015 endte Abildskou med et resultat efter skat på 1,9 millioner kroner, hvilket var lidt lavere end de foregående år. Det skyldes ifølge Jess Abildskou, at man har investeret i en række nye busser.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen