Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Britisk milliardær halverer flyvetid over Atlanten

branson
Overskrift
Virgin Group stifter Sir Richard Branson. Foto:
aaa
Overskrift
LIFELESSONS-RICHARDBRANSON/
Overskrift
Foto:

Virgin-stifter Richard Branson satser på at have Concordens afløser, et supersonisk jetfly, på vingerne i 2023.

Kom til New York fra London på bare tre og en halv time - eller halv tid af turen i dag. Pris: 5.000 dollars.

Sådan bliver virkeligheden fra 2023, hvis det lykkes den britiske rigmand og Virgin-stifter Richard Branson at få sit planlagte, supersoniske fly klar til opgaven, skriver den britiske avis The Guardian. Udviklingsprojektet koster mere end en milliard dollars, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

airbus_jet

Concordens afløser

Overlydsflyet med tre motorer og kulfiberchassis blev tirsdag fremvist i en prototype, efter at milliardærens selskab Spaceship er gået sammen med det amerikanske Boom og den tidligere Amazon-partner Blake Scholl om at gøre det hedengangne Concorde-fly kunsten efter og hakke betragtelige mængder af timer af den transatlantiske flyvning.

Det skal konkurrere med de store flyfabrikker Boeing og Lockheed Martin, der også arbejder med supersoniske fly, og Richard Branson er opsat på at komme først, fordi det nye fly ikke rummer nye teknologier, der først skal godkendes.

pix-New Shepard

Den 66-årige Richard Branson, som ifølge det amerikanske magasin Forbes lige nu er verdens 286.-rigeste mand og Storbritanniens ottenderigeste med en personlig formue på fem milliarder dollars, er kendt for sine flyvske planer og utraditionelle satsninger.

Artiklen fortsætter under billedet
aaa

Prøveflyvninger begynder i 2017

De første egentlige flyvninger med XB-1, som er det officielle navn på flyet, skal begynde i 2023 - 20 år efter at British Airways og Air France aflivede Concorden. Prøveflyvningerne med prototypen - kaldet Baby Boom - skal foretages i det sydlige Californien på den amerikanske vestkyst allerede fra 2017. Honeywell International skal udvikle cockpittet, mens motorerne kommer fra General Electric.

Flyet får plads til mellem 45 og 50 passagerer, hvor Concorden transporterede mellem 92 og 128 passagerer. Billetprisen svarer ifølge bagmændene til, hvad man i dag betaler for en tur på business class, men målet er at kunne bringe folk hvor som helst hen i verden på fem timer for 100 dollars, siger Blake Scholl, der er administrerende direktør for Boom.

Artiklen fortsætter under billedet
LIFELESSONS-RICHARDBRANSON/
Foto : JASON REED

De første ruter med det nye fly bliver mellem London og New York, mellem San Francisco og Tokyo og mellem Los Angeles og Sydney.

pix-rbranson

SPACE-CRASH/VIRGIN-BRANSON

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen