Berlingske Business

Britisk fonds svære danske ejerskab

BNY
Foto:

I begyndelsen gik det godt for DSVM under Tritons ejerskab. Men finanskrisen trak mange værdier ud af selskabet.

Det gik langtfra, som den britiske kapitalfond Triton planlagde, da fonden i 2004 købte miljø­delen ud af transportkoncernen DSV. Det tegnede ellers lyst i de første år, og det var på et tidspunkt muligt at sælge virksomheden med en stor fortjeneste. Men da finanskrisen brød ud, gik det meste galt.

I de første år steg indtjeningen, og i både 2007 og i 2008 kom der ifølge Berlingskes oplysninger bud på selskabet i nærheden af 4,5 mia. kroner.

Men da byggekrisen brød ud, og afmatningen ramte den danske økonomi, begyndte ind­tjeningen at falde. DSVM, der beskæftiger sig med transport og modtagelse af forurenet jord og byggeaffald, begyndte at opbygge en større gæld, og forsøgene sidenhen på at sælge virksomheden var til lavere priser.

»DSVM endte som en meget udfordrende investering for os. Økonomierne i Sverige og Danmark blev – som i resten af Europa – påvirket af den finansielle krise. Det ramte virksom­heden,« sagde Marcus Brans, kommunikations­direktør i den britiske fond, til Berlingske i forbindelse med salget i januar.

DSV

Men i de ti år, Triton ejede virksomheden, var også en periode, hvor flere tidligere ansatte var involveret i mange forskellige retssager i det seneste år. Nogle er blevet stævnet for at snyde i skat, andre er stævnet af virksomheden selv for at have snydt virksomheden for et millionbeløb. Samtidig er Triton selv blevet trukket i retten i en strid om medarbejderaktier.

Desuden er en af de øverste chefer i DSV Miljøs svenske division suspenderet, efter at det svenske skattevæsen og politi har indledt efterforskning af ham for millionsvindel i et tidligere job.

I 2011 forsøgte den britiske fond at begynde forfra. Her forlod både den daværende adm. direktør, Jens Lundgaard, og tidligere bestyrelses­formand, Leif Tullberg, virksom­heden, navnet blev ændret fra DSV Miljø til DSVM Group, og hovedkvarteret blev flyttet fra Roskilde til Malmø. Men det hjalp ikke, og nu skal to erhvervsfolk, Peter Korsholm og Kent Arentoft, forsøge at skabe en bedre forretning.

Triton ejer i Danmark også rederiet Nordic Tankers og Logstor, der producerer fjernvarmerør.

30busPix-DSVM1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen