Berlingske Business

Britisk domstol tvinger Uber til at betale mindsteløn

Uber BM
Foto:

To britiske chauffører har brokket sig over, at Uber ikke betaler mindsteløn, feriepenge og løn ved sygdom.

En britisk domstol har afgjort, at kørselstjenesten Uber ikke længere kan behandle sine chauffører som selvstændige.

Afgørelsen tvinger Uber til at betale chaufførerne en mindsteløn og give dem ret til ferie. Det kan ifølge nyhedsbureauet Reuters true tjenestens forretningsmodel, som giver brugerne mulighed for at bestille og betale for en privat taxa igennem en app på deres smartphone.

Sagen er kommet for retten, efter at to chauffører har brokket sig over, at Uber ikke tilbyder basale arbejdsrettigheder.

De mener, at de bør modtage feriepenge og løn under sygdom. Samtidig kræver chaufførerne at få den britiske mindsteløn, som om de var ansat hos tjenesten på almindeligvis.

Arbejdsretten i London gav chaufførerne medhold.

Rettens afgørelse kan også påvirke tusindvis af andre mennesker, som arbejder for flere skiftende arbejdsgivere uden at have en fast kontrakt. Det gælder blandt andet folk, der leverer mad for tjenester som eksempelvis Deliveroo.

- Det her er en stor sejr, som vil have en enorm positiv effekt for chauffører - og for tusindvis af mennesker i andre brancher, siger Maria Ludkin, som er juridisk direktør i GMB Union, som har hjulpet de to chauffører med at bringe sagen for domstolen.

Uber hævder, at der er mere end 40.000 chauffører i Storbritannien.

Ifølge selskabet, som er blevet vurderet til at have en værdi på 62,5 milliarder dollar, er chaufførerne glade for selv at bestemme, hvornår de vil arbejde. Desuden tjener de mere end mindstelønnen, hævder Uber.

Kørselstjenesten oplyser, at dommen bliver anket.

- Selv om afgørelsen kun omfatter to mennesker, vil vi anke dommen, siger Ubers chef i Storbritannien, Jo Bertram.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen