Berlingske Business

Brintbil med dansk navn lanceres til sommer

US-IT-LIFESTYLE-CES-AUTO-HUNDAY
Foto:

En bornholmsk by kommer snart til at dele navn med den første brintbil, som Hyundai har udviklet helt fra bunden.

Nexø på solskinsøen Bornholm må snart dele navn med den nye brintbil fra Hyundai, der lanceres denne sommer. Nexo er bilens navn, og inspirationen til navnet kommer fra den bornholmske by Nexø. Det skyldes folkemødet på Bornholm, som ellers holder til i Allinge, at Hyundai faldt over byen og navnet Nexø. Det skriver fdm.dk.

Nexo afløser Hyundais første brintbil, som var en ombygning af Hyundai iX35 FCEV. Den nye bil er udviklet til at være en ren brintbil.

Danmark er det eneste land i verden hvor der altid er en brinttank i nærheden, og derfor er Hyundais første, ombyggede brintbil ifølge fdm.dk solgt i et pænt antal her i Danmark.

De første 500 Nexo brintbiler, som hidtil er solgt i Europa, er primært leveret til myndigheder og store virksomheder, og Hyundai håber, at bilen også vil appellere til mange private bilkøbere omkring i verden.

Udstyret med den nyeste teknologi, fungerer Nexo som en hybridbil. Enheden, der omdanner brint til strøm, brændselscellen, er øget i effektivitet og mindsket i størrelse. Nexo kan opsamle energi, når køreren bremser eller kører ned af bakke, via et indbygget batteri. Det gør brintbilen på samme måde som en el-benzin-hybrid.

Når Nexo tankes op med brint, er der nok til at den kan køre 800 km pr. liter

Nexo er ifølge fdm.dk den mest avancerede bil Hyundai fremstiller i øjeblikket. Bilen fremstilles på en af verdens største bilfabrikker i Sydkorea.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen