Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Brian Mikkelsen vil hjælpe danske rederier mod verdenstoppen

Rederier
Foto:

De danske rederier kan forvente en hjælpende hånd fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der roser de anbefalinger, som branchen selv er kommet med.

Verden er under drastiske forandringer, og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er klar til at give de mange danske rederier en hjælpende hånd for at sikre Danmarks position, som en af verdens førende søfartsnationer.

»Vi er nødt til at se på, hvad vi kan gøre for at beholde arbejdspladser i Danmark. Der er rederier, som påtænker sig at flage ind til Danmark, hvis vi gør noget, og jeg ved, at der er rederier, som vil flage ud, hvis vi ikke gør det. Det her drejer sig om konkrete arbejdspladser,« siger Brian Mikkkelsen til Berlingske.

Brian Mikkelsen modtog fredag en række anbefalinger fra det såkaldte Vækstteamet for Det Blå Danmark, som præsenterede sin længe ventede rapport. Det sker efter, at regeringen for et år siden skabte Vækstteamet for Det Blå Danmark. Udvalget, der består af en række fremtrædende folk fra branchen, har nu udarbejdet ønsker til hvordan Danmark kan fastholde sin position, som en af verdens førende søfartsnationer. I alt indeholder rapportten 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger, som spænder fra nye rammevilkår, tilgangen til ny teknologi, internationalt samarbejde, forskning og udannelse.

»Jeg er sikker på, at hvis ikke gør noget og sidder med armene over kors, vil vi miste betydning i Danmark,« siger Brian Mikkelsen.

Splitdebat

Rederibranchen har længe været begunstiget af en række særlige fordele, som de seneste knap 20 år har skubbet rederierne frem. Blandt andet betaler rederierne ikke selskabsskat, men den særlige tonnageskat, der er en slags vægtafgift, som blev indført for 16 år siden. Også de såkaldte DIS-ordning, hvor danske sømænd ikke betaler skat af deres løn, har været centrale for udviklingen.

Brian Mikkelsen mener, at det overordnet er godt for Danmark at give de specielle fordele til rederibranchen.

HANJIN-SHIPPING-DEBT/

»Det går ikke ud over nogen, hvis vi giver nogle skattefordele til nogen, fordi de sikrer arbejdspladser, som ellers ville være smuttet til andre lande. Jeg vil gerne forkæle alle dele af erhvervslivet, fordi jeg er konservativ. Men nu må vi tage det branche for branche, og der er også andre brancher, som vil se, at vi kommer med specielle vækstinitiativer for dem,« siger ministeren.

Jesper Lok, tidligere topchef i DSB og direktør i A.P. Møller-Mærsk, er formand for Vækstteamet for Det Blå Danmark. Han mener, at det er stort potentiale hos de danske rederier, men understreger at konkurrencen de senere år er skærpet.

»Hvis man kigger på, hvorfor vi har den position, som vi har i dag, er der ingen tvivl om, at det er fordi, vi har sikret de rigtige rammebetingelser. Det vil være naivt at tro, at vi er en stærk faktor om 10-20 år, hvis vi ikke løbende sikrer, at vi har det rette rammebetingelser,« siger Jesper Lok, der også er bestyrelsesformand for Esvagt og J. Lauritzen.

SHIPPING-RECYCLING/WIDERIMAGE

Han peger på, at rederierne blandt andet står over for en fremtid, hvor de digitale forandringer kan komme til at ændre billedet for de danske rederier, hvor af mange af dem er mere end 100 år gamle.

»Jeg mener, at vi er rigtig godt rustet. Men vi skal sørge for, at de stærke maritime kræfter bliver sat rigtigt op til de iværksættermiljøer, der er. Vi har i andre industrier set, hvordan teknologiske baser uden nødvendigvis stærke historiske kompetencer har været i stand til, at disrupte,« siger Jesper Lok.

De største danske rederier spænder over mange forskellige brancher og tæller blandt andre Maersk Line, Torm, Norden, J. Lauritzen, Clipper og DFDS.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen