Berlingske Business

Brændstof og vokseværk koster dyrt for Norwegian i første kvartal

NORWEG AIR SHUT-EQUITY/
Norwegian Air Boeing 737-800. Foto:

Regnskabsteknisk gevinst mindsker underskuddet i første kvartal hos Norwegian, der taber på driften.

Norwegian fik et underskud på -46,2 millioner norske kroner i første kvartal mod et underskud på i omegnen af 1,5 milliarder norske kroner i samme periode sidste år.

Det oplyser selskabet.

Uden et engangsbeløb på 1,9 milliarder norske kroner havde underskuddet dog været meget større.

»Nettoresultatet påvirkes positivt af en finansiel gevinst fra reklassificeringen af investeringen i Norwegian Finans Holding på NOK 1,940 millioner,« lyder det fra Norwegian.

Ser man på driftsresultatet, blev det til et underskud på 1,8 milliarder norske kroner.

NORWEG AIR SHUT-EQUITY/

Første kvartal er traditionelt det svageste i luftfartsbranchen, fordi rejselysten her er mindst.

På plussiden har Norwegian formået at sænke sine omkostninger med fem procent per enhed, lyder det. Men til gengæld rammer højere brændstofomkostninger bundlinjen, lyder det fra topchef Bjørn Kjos, der ellers opsummerer kvartalet således:

»Vi har fordoblet antallet af nye Dreamlinere sammenlignet med samme periode sidste år. Flyene fyldes godt op, og stadig flere kunder - både i nye og mere etablerede markeder - vælger at flyve med Norwegian,« siger han i en meddelelse.

Bjørn Kjos.jpg

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen