Berlingske Business

BPs overskud dykker til en kvart milliard - om dagen

BPs overskud dykker til en kvart milliard - om dagen - 1
Faldende oliepriser ramte BP direkte på bundlinjen i andet kvartal. Foto:

Den britiske oliegigant BP tjente i andet kvartal i år under halvt så meget som i samme periode i 2008 på grund af faldende oliepriser og lavere efterspørgsel. Selskabet øger målet for at skære i omkostningerne.

BP tjente i andet kvartal 4,4 milliarder dollar, eller 22,9 milliarder kr., efter skat. Det var 53 pct. mindre end i andet kvartal sidste år, men bedre end analytikerne på forhånd havde ventet.

Selv om prisen på en tønde Nordsøolie i år er steget med 56 pct. til godt 71 dollar, så er det fortsat markant under de 140 dollar som en tønde råolie kostede ved udgangen af juni sidste år. Og det kan mærkes på resultaterne.

BP fik dog noget hjælp af at produktionen efter to års fald er steget til 4 mio. tønder olie og gas-ækvivalenter dagligt, fra 3,8 mio. tønder i 2008.

Skærer omkostningerne hårdt
Adm. direktør Tony Hayward advarer dog om, at det vil tage lang tid før situationen igen er normaliseret for olieselskabet, fordi den globale økonomiske afmatning også rammer salget af olieprodukter.

Derfor vil BP nu skære omkostningerne med yderligere 1 milliard dollar, oven i de 2 milliarder dollar som omkostningerne allerede er blevet reduceret med. Det betyder blandt andet at BP skærer i nye investeringer, og blandt andet har droppet byggeriet af et nyt raffinaderi i Canada.

BP er det første af de store olieselskaber som har præsenteret sit halvårsregnskab. Senere år ugen kommer tegnskaber fra britisk-hollandske Shell, franske Total, Spanske Repsol og amerikanske Exxon Mobil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen