Berlingske Business

Borgmestre begræder døende Togfond

Billede
Borgmestrene fra seks af Danmarks største byer opfordrer regeringen til ikke at lade planer om flere tog dø. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2013) Foto:

Borgmestrene fra seks af Danmarks største byer opfordrer regeringen til ikke at lade planer om flere tog dø.

Det er langt fra med forståelse og glæde, at borgmestrene i seks af Danmarks største byer har modtaget nyheden om, at regeringen vil skrotte planerne om at mindske rejsetiden mellem deres byer.

Borgmestrene fra København, Aarhus, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg skriver i en fælles meddelelse, at de er skuffede over planerne.

»Borgmestrene opfordrer kraftigt regering og Folketing til at fastholde ambitionen om timemodellen, da det er på høje tid, at rejsetiden mellem de største byer reduceres markant til gavn for vækst og sammenhængskraft i landet,« skriver de.

Udmeldingen kommer efter, at det onsdag kom frem, at regeringen vil skære projekter for 21 milliarder kroner af de 28 milliarder kroner, der under Togfonden skulle bruges på at opgradere tognettet i Danmark.

Billede

Går Folketinget med til regeringens plan vil det betyde et farvel til den såkaldte timemodel, der skulle nedbringe rejsetiden mellem de største byer til en time.

»6-by samarbejdet lancerede allerede i 2006 ambitionen om timemodellen og nye højhastighedsforbindelser, der ville være den største forbedring af transportsystemerne i Danmark siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen.«

»Med timemodellen vil Danmark komme på niveau med de andre lande i Vesteuropa og få mulighed for at blive koblet på det europæiske højhastighedsnet,« skriver borgmestrene.

Billede

Samtidig fortæller de, at byplanlægningen er lagt an på, at der ville komme de lovede forbedringer af infrastrukturen.

»Borgmestrene finder det kritisabelt, hvis regeringens og Folketingets langsigtede infrastrukturplanlægning mangler konsistens, da kommunerne har brug for at kunne regne med Folketingets beslutninger i den kommunale planlægning,« skriver de seks borgmestre.

Togfonden og investeringsplanerne i den er kommet i modvind, fordi pengene skulle komme fra Nordsøolien. Men olieprisen er faldet voldsomt siden aftalen blev indgået.

»Det var en drømmefantasi, at man kunne finansiere løfterne i Togfonden med oliepenge fra Nordsøen. Så jeg føler ikke, at jeg svigter noget som helst. Jeg lægger bare kendsgerningerne på bordet,« sagde finansminister Claus Hjort Frederiksen onsdag aften om planerne.

Aftale på plads: Tog til Billund Lufthavn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen