Berlingske Business

Bompenge betaler for ni nye metrostationer i Stockholm

Pix-metro
Stockholm skal i gang med metrobyggeri med en udvidelse på 20 milliarder. Foto:

Metroen i Stockholm bliver udvidet for næsten 20 milliarder svenske kroner og den svenske hovedstad får dermed ni nye stationer på metrolinjen.

Mens metroarbejdet i København er i fuld gang, har metroen i Stockholm besluttet at udbygge metrosystemet i den svenske hovedstad med 19,5 milliarder svenske kroner, svarende til 16,5 milliarder danske kroner. Det meddeler regeringen i avisen Dagens Nyheter.

Der er angiveligt ingen tidshorisont for projektet, men det fremgår, at en del af finansieringen vil blive tilvejebragt via en forhøjelse af bompengene. Desuden skal kommunerne Stockholm Stad og forstæderne Solna, Nacka og Järfälla bidrage til finansieringen sammen med Stockholms amtsråd.

Den svenske hovedstad har et noget ældre og mere udvidet metrosystem, end vi har i Danmark. Den første metrolinje i Stockholm blev således indviet i 1933, og totalt udgør metrolinjerne i dag 105,7 kilometer sammenlignet med beskedne 21 kilometer, som Københavns metro udgør.

I den svenske udvidelsesplan fremgår det, at visse af metroens strækninger forlænges og samtidig kommer nye til. Det gælder blandt andet en ny linje til Arenastaden, hvor den nye nationalarena til fodbold, Friends Arena, ligger. 

Som en del af aftalen, har de svenske kommuner, som er involveret, også lovet at bygge 78.000 nye boliger.

I Danmark er metroarbejdet i fuld gang, og her består den nye cityring af 17 stationer. Det samlede budget for cityringen er 21,3 milliarder, og projektet forventes klar i december 2018.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen