Berlingske Business

Børn trænes i at forstå lastbiler

sikker

500 børn og deres familier lærte og legede sig på Egeskov Slot til øget forståelse for lastbiler.

Danmarks største trafiksikkerhedskampagne, »Trafiksikkerhed i Øjenhøjde«, havde traditionen tro årets næstsidste arrangement på Egeskov Slot i weekenden.

Arrangementet blev gennemført sammen med Falck, der fejrede den tiende Falck-dag og samtidig indviede det nye Falck-museum på slottet. Museet har fået dobbelt så meget plads som tidligere.

Egeskov om sommeren er et godt udgangspunkt, hvis man vil i kontakt med børn og deres familier. Grev Michael Ahlefeldts smukke slot og museum med fine gamle biler og lastbiler er en god kulisse, når der skal tales trafiksikkerhed.

- 500 børn og deres familier fik mulighed for at få trafikundervisning - og en lidt bedre forståelse for, hvordan man bliver mere trafiksikker i mødet med store lastvogne. Der blev besvaret spørgsmål ved lastvognene, som var opstillet i positioner, der erfaringsmæssigt kan give anledning til farlige situationer i trafikken, fortæller projektchef Niels Erik Nielsen, der i mange år har været tilknyttet kampagnen – først i Dansk Transport og Logistik og i dag som ekstern konsulent.

Tæt på lastbilerne

Børnene og deres forældre og familier kom helt tæt på lastvognene, og under kyndig vejledning fik de selv lov til at sidde bag rattet og se udsigten fra chaufførens plads.

Indsatsen blev belønnet med et diplom, en sikkerhedsvest og en klik-refleks samt brochuren »Følg op på gode trafikvaner«. Det er oftest voksne og statistisk flest kvinder, der bliver dræbt eller kvæstet ved højresvingulykker, og efter et arrangement med »Trafiksikkerhed i Øjenhøjde« kan børnene ofte hjælpe deres forældre med at forstå problematikken.

Højresvingsulykkerne sker, når en lastbil skal svinge til højre, og cyklisten skal ligeud. Børnene undervises i mulige afværgehandlinger, de som cyklister og fodgængere kan foretage, når de møder lastbiler i trafikken.

De unge får indtryk af den komplekse svingmanøvre, når de sidder bag rattet i en stor lastbil og får derigennem indsigt i, hvordan man kan undgå de farlige situationer.

9.500 udleverede trafiksikkerhedsveste til børn i år er foreløbig det synlige bevis på, at samarbejdet med Vejcenter Østjylland, hvor kampagnen har været gennemført i år, er en succes. Det er partnerne DTL, Falck, 3F Transportgruppe, Danske Fragtmænd, Volvo Lastvogne og OK a.m.b.a., der i samarbejde med Vejcenter Østjylland har gennemført de fælles arrangementer i 12 kommuner i Østjylland og sideløbende har besøgt skoler i andre dele af landet.

Årets sidste arrangement for Trafiksikkerhed i Øjenhøjde bliver afviklet på Rådhuspladsen i København 29. august.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen