Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Bliver Mærsk- direktør indhentet af fortiden?

03BUSPETER-FREDERIKSEN-1443.jpg
Peter Frederiksen var med til at integrere P&O Nedlloyd i Maersk Line efter opkøbet i 2005.

Han stoppede efter Mærsks problemfyldte opkøb af britiske P&O Nedlloyd. Nu bliver han igen en del af en stor Mærsk-handel.

Egentlig havde han sagt farvel til A.P. Møller - Mærsk. Men Peter Frederiksen, topdirektør i Hamburg Süd, står nu igen til at blive indlemmet i den virksomhed, hvorfra han forlod et topjob for otte år siden.

Verdens største containerrederi, det A.P. Møller - Mærsk-ejede Maersk Line er ved at overtage Hamburg Süd, hvor Peter Frederiksen siden afskeden med A.P. Møller - Mærsk er en af de øverst placerede chefer.

BM

Hverken A.P. Møller - Mærsk eller Hamburg Süd vil fortælle, om fortiden giver problemer, eller om Peter Frederiksen kan få en rolle i at integrere endnu et containerrederi, som han for mere end ti år siden var med til i Maersk Line.

Peter Frederiksen var indtil 2008 kommerciel direktør i Maersk Line – en helt central post lige under Knud Stubkjær, den mangeårige topchef for containerrederiet. Frederiksen spillede en vigtig rolle, da Maersk Line sidst købte stort op.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Det var i 2005, da det danske rederi overtog det britiske containerrederi P&O Nedlloyd. Det var en handel, som siden viste sig yderst svær for det danske rederi. Integrationen løb ind i et utal af problemer, og de markedsandele, som P&O Nedlloyd tilførte Maersk Line, blev siden tabt til konkurrenterne.

I 2008 stoppede Stubkjær og blev afløst af Eivind Kolding, der senere blev øverste chef for Danske Bank. Kolding ville sende Maersk Line i en anden retning, og Peter Frederiksen var ikke en person, som Kolding ville holde på.

Han fik dog tilbudt et job længere nede i hierarkiet, men i en position, som han ikke fandt attraktiv. Eller som han sagde til Børsen, da han stoppede i januar 2008:

»Eivind Kolding valgte at sætte sit nye hold, og så besluttede jeg, at jeg ville søge nye udfordringer.«

Peter Frederiksen er i dag nummer to i Hamburg Süd. Hvordan forholdet i dag er mellem ham og Søren Skou, nuværende topchef i A. P. Møller - Mærsk, ved vi ikke.

Ingen af de to selskaber vil sige hvilken rolle Peter Frederiksen er tiltænkt. Men de Frederiksen og Skou kender hinanden godt. Peter Frederiksen begyndte på A.P. Møller - Mærsks interne uddannelse i 1982, mens Søren Skou startede året efter.

En flåde på 741 skibe

Siden har begges karrierer taget fart. Søren Skou var chef for tankrederiet Maersk Tankers, før han kom til Maersk Line, og i september kunne han skrive jobtitlen adm. direktør for A.P. Møller - Mærsk på sit CV.

Peter Frederiksen blev udstationeret flere steder i verden og var blandt andet i Spanien, Indonesien, Japan, Singapore og i USA, før det danske rederi hentede ham hjem til direktionen i Maersk Line. I 2008 havde han nået at være mere end 25 år i den store danske virksomhed, inden han skiftede til Hamburg Süd.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Her var han i første omgang regionsdirektør, inden han kom i direktionen for det tyske rederi, hvor han i dag er kommerciel direktør.

Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd tilføjer ca. 47 mia. kr. til rederiets omsætning, så den samlet vil krydse 200 milliarder kroner. Tyskerne har 130 containerskibe, der vil løfte Maersk Lines flåde op på 741 skibe.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen