Berlingske Business

Bjørn Kjos: »Bare rolig, vi har ikke glemt Danmark«

pix-norwegian
Norwegians andet kvartal var markant bedre end sidste år. Arkivfoto. Foto:

Væksten kommer fremover primært til at være på langdistanceruter fra London og Paris, men danskerne er ikke glemt, siger Norwegians topchef.

Den norske topchef er særdeles tilfreds med andet kvartal, hvor Norwegian fløj med højere belæning og langt større indtjening end sidste år. Norwegian har fordoblet sin omsætning på fire år, og derfor skal 2015 blandt andet bruges på at få mere profit ud af de mange passagerer.

»Vi er heldigvis på rette vej nu med et kvartal, der er 600 millioner kroner (norske, red.) bedre end kvartalet sidste år,« siger Bjørn Kjos på en telefonforbindelse fra Oslo.

»Nu har vi fået bedre styr på Dreamlinerne, og det begynder at gå godt. Det betyder også, at de såkaldte irregulære omkostninger ved dem forsvinder, og det kan ses på driften, som bliver meget bedre. Jeg er ret tilfreds med, at vores drift er kommet i en god marchhøjde, for det ser rigtig godt ud frem mod tredje kvartal«

norwegian.q2

Til trods for at en svag norsk krone har Norwegian haft held med at reducere omkostningerne. Det skyldes blandt andet, at faldet  i brændstofpriserne mere end opvejer den svage kronekurs. Samtidig fortsætter flyselskabets udskiftning af gamle fly med nye og mere brændstoføkonomiske modeller. Alene i år får Norwegian 11 nye fly, herunder en Boeing Dreamliner til langdistanceflyvning.

»Vi har haft vældig god vækst i mange år, og man vil nok se, at væksten fremover i høj grad fremover kommer til at være koncentreret om langdistanceruterne. Men der hvor langdistanceruterne vokser, vil vi også have mere shorthaultrafik,« siger Bjørn Kjos

Planerne er i fremtiden at fokusere på at udbygge langdistancerutenetværket fra europæiske storbyer som London og Paris, forklarer han.

»Vi har absolut ikke glemt Danmark, men det er klart, at Skandinavien er et begrænset marked, og derfor er det de store byer i Europa som London og Paris, der kommer i fokus. Det er der, turisterne vil til, og det giver mulighed for større potentiale med trafik i begge retninger. I dag flyver vi mange via København og videre ud i verden. Det vil være naturligt for os, at gøre det samme i eksempelvis London, så vi får flere dage, hvor vi har flere ruter til eksempelvis København. På den måde kan man komme via London til flere langdistancedestinationer.«

Norwegian

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen