Berlingske Business

Bilsalg på vej mod rekord trods månedligt fald

bil
»Selvom det er faldet, er antallet af nye biler, der ruller ud på vejene, stadig meget højt. Det skal gå meget mærkeligt til, hvis ikke 2015 kommer til at sætte ny rekord,« vurderer privatøkonom. Foto:

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at bilsalget i Danmark faldt en smule i oktober sammenlignet med måneden før.

Men det er fortsat på et meget højt niveau og har kurs mod rekord i 2015.

Det vurderer Danske Banks privatøkonom Las Olsen.

Volvo

Der blev indregistreret 16.880 nye personbiler, 2801 varebiler og 533 lastbiler i august. Det er et fald på 4 pct. fra sidste måned, men det var også en af de højeste målinger nogensinde, påpeger Las Olsen.

- Selvom det er faldet, er antallet af nye biler, der ruller ud på vejene, stadig meget højt. Det skal gå meget mærkeligt til, hvis ikke 2015 kommer til at sætte ny rekord, skriver privatøkonomen i en analyse og tilføjer:

- At der bliver solgt så mange nye biler hænger dels sammen med, at forbruget i det hele taget er voksende. Men den vigtigste forklaring på, at bilsalget er så højt, er, at der et blevet betydeligt nemmere at få råd til en ny bil i Danmark. De mange mikrobiler, der er kommet frem de senere år er et reelt alternativ til en brugt bil, og de sniger sig også uden om størstedelen af den registreringsafgift, som større biler har, og som har holdt bilantallet i Danmark nede.

Sparen, Geldmnzen in den Sparschwein werfen

Bilsalget i oktober ligger omkring 8 pct. over den tilsvarende periode sidste år, og det vækker glæde hos brancheforeningen.

- Bilimportørerne tolker de fine salgstal som en tillid blandt forbrugerne og i erhvervslivet om en tro på fortsat vækst, og vi glæder os over den positive udvikling, som vi har set gennem snart flere år, siger Gunni Mikkelsen, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Bilsalg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen