Berlingske Business

Bilsalg i bakgear

Bilsalg i bakgear - 1
Foto:

Det danske bilsalg har oplevet en kraftig opbremsning. Halvt så mange biler kom ud i de danske garager i december sammenlignet med samme tid i 2007.

Det danske bilsalg fortsætter kraftigt nedad, og decembersalget er halveret sammenlignet med samme måned året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Med et fald på 49 procent i december fortsætter den drastiske nedgang i bilsalget, som man også så i november.

I Danske Bank mener privatøkonom Las Olsen, at nedgangen er et udtryk for en dårlig stemning blandt forbrugerne.

"Det står helt klart, at pessimismen og tilbageholdenheden har et solidt greb i de danske forbrugere. Bilsalg er noget af det, der bliver hårdest ramt, når forbrugerne holder igen. Hvis man er usikker på, om man stadig har sit job om et halvt år, er det ret oplagt at vente med at skifte bilen ud. Det fald vi har set gennem 2008 er meget markant. Især når man tænker på, at kun relativt få mennesker faktisk har mærket den stigende arbejdsløshed endnu," siger han.

I alt blev der solgt 12.000 færre nye personbiler i 2008, svarende til en nedgang på syv procent i forhold til 2007. Især årets sidste måneder blev dårlige for bilsælgerne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen