Berlingske Business

Billig hybridbil som varebil

hybrid
Foto:

Toyotas Auris kommer næste år med en varevogn som hybridbil til lavere pris end andre lignende modeller.

Auris, Toyotas mellemklasse-bil, har ikke haft de forventede salgstal herhjemme som i resten af Europa, men når bilen næste år kommer som hybridbil med i princippet samme teknik som de dyrere Prius og Lexus hybrid-modeller, så kan Auris blive et meget spændende alternativ til de normale benzin- og dieseldrevne biler.

En Prius Hybrid koster i dag 375.000 kr. på hvide plader, mens en gulplademodel koster 200.000 kr. plus moms.

Auris findes i dag allerede som gulpladeudgave til priser fra 133.000 kr. plus moms – mod 221.000 kr. for en 1,3 liters benzinudgave – så hvis en hybridudgave måske skal koste 300.000 kr., vil en gulpladeudgave måske kunne erhverves for 160.000 kr. plus moms.

Mens de øvrige hybrid- modeller produceres i Japan, vil Auris blive Toyotas første europæisk byggede hybridbil med produktion samme sted som den nuværende Auris – i Burnaston i engelske Derbyshire.

Hybridteknikken bygges på Toyotas motorfabrik i Dee-side i Wales.

Med oplysningen af Auris som hybridbil, understreger Toyota sit tidligere udsagn om at udvide antallet af miljørigtige hybridbiler til kunder i Europa.

Et spring fremad

- Med vores udmelding har vi i Toyota taget et væsentligt spring fremad, der sikrer at full-hybrid vil kunne erhverves for flere kunder.

Sådanne tiltag er epokegørende, hvis vi vil se flere biler med lave CO2-udslip i Europa,« sagde Tadashi Arashima, CEO og præsident i Toyota Motor Europa, TME.

Toyota Auris blev lanceret i Europa i foråret 2007 efter verdenspremieren på biludstillingen i Paris i efteråret 2006.

Siden er der solgt 370.000 enheder i Europa. En ny, opdateret udgave er netop lanceret med en 1,33 liter VVT-motor i Toyotas såkaldte Optimal Drive teknologi.

Det indebærer også stop/start-teknik, en reduktion af CO2-emissioner med 17 procent (til 135 g/km) og forbedring af brændstofforbrug med 19 procent.

Burnaston-fabrikken åbnede i 1992 med produktion af Carina E-modellen – og siden også Avensis, Auris og Corolla. Totalt er der bygget 2,5 mio. biler på fabrikken.

Auris får et kosmetisk facelift både indvendig og udvendig. Nye for- og baglygter samt nye kofangere vil være de mest markante ændringer.

Indvendigt vil der være små ændringer i instrumenteringen samt nye stofdesign.

Dog ligger de største forbedringer i motorprogrammet.

Bedre motorer

Alle motorer vil være Toyota Optimal Drive. Ydermere vil alle dieselenheder komme med partikelfilter. Dette betyder bedre effekt og moment samt et markant lavere forbrug og CO2 udledning.

Toyota er senest blevet enig med Mazda Motor Corpora- tion om levering af sit benzin-hybrid-system.

Mazda har bedt Toyota om komponenter til 100.000 biler svarende til ti procent af produktionen. Men aftalen med Mazda vil også betyde, at Toyota kan sænke produk- tionsomkostninger og mindske prisforskellen mellem benzin- og hybriddrevne biler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen