Berlingske Business

Bilkøberne trykkede på bremsen i marts

biler
Salget af nye personbiler fik et lille knæk i marts måned, hvor den opadgående tendens stoppede og blev afløst af et sæsonkorrigeret fald på 8,1 procent i forhold til måneden før. Foto: Iris.

Bilsalget faldt otte procent i marts sammenlignet med måneden før. Set over de seneste år er det dog steget.

Salget af nye personbiler fik et lille knæk i marts måned, hvor den opadgående tendens stoppede og blev afløst af et sæsonkorrigeret fald på 8,1 procent i forhold til måneden før.

Det viser Danmarks Statistiks månedlige oversigt over antallet af nyregistrerede motorkøretøjer.

Forsikringsovervågning vækker skarp kritik Påsketrafik: Forve

Det var både de private husholdninger og erhvervet, der holdt igen med tilbagegang på henholdsvis 5,7 procent og 11,4 procent.

Men ser man på det lidt større billede, er der ingen umiddelbar grund til at tro, at salget for alvor er på vej ned igen.

I første kvartal blev der trods de svage tal for marts solgt 1,2 procent flere biler end kvartalet før, og sammenligner man med første kvartal sidste år, er der tale om en stigning på 6,3 procent i faktiske tal.

Til gengæld har elbilsalget det meget svært, efter at der blev taget hul på udfasningen af afgiftsfritagelsen ved nytårstid.

US-TRANSPORTATION-SEC'Y-FOXX-DISCUSSES-FUTURE-TRANSPORTATION-TRE

Ud af de 3900 eldrevne biler, der er solgt i Danmark det seneste år, er blot de 120 af dem indregistreret i 2016. Det svarer til blot tre procent.

Tallene fra Danmarks Statistik viser i øvrigt også, at privatleasing bliver mere og mere populært.

2049 af de 11.117 biler, der blev indregistreret i marts, var leasede, og der svarer til en fremgang på 38 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen