Berlingske Business
12:23Europæiske aktiemarkeder klædt i grønt

Bilkøb for 57 milliarder: Vi shopper biler som aldrig før

Bilsalg
Bilsalget bliver ved med at stige i Danmark. Foto:

Danskerne handlede bil 375.000 gange i løbet af første halvdel af 2015, og bilhandlen slår dermed rekord. I alt brugte vi 57 milliarder kroner på nye og brugte biler.

I årets første seks måneder har danskernes bilkøb slået alle rekorder.

Der er købt 104.325 nye biler og 270.596 brugte biler, og dermed når handlen med nye såvel som brugte biler nye højder.

Det viser en opgørelse lavet af Spar Nord og BilBasen.

I alt har vi brugt 57 milliarder kroner hos bilhandlerne, hvilket er en fremgang på 5,7 milliarder kroner i forhold til samme periode sidste år. Væksten er så markant, at den overrasker chefanalytiker Mads Engberg hos bilhandlernes brancheorganisation AutoBranchen Danmark.

»Vi havde ikke forventet, at det ville fortsætte med at buldre frem. Sidste år slog handlen også rekord, og vi havde troet, at den ville blive meget svært at slå. Vi forestillede os, at markedet måske var mættet,« siger Mads Engberg.

I forhold til første halvår af 2014 er brugtbilshandlen gået frem med 4,7 procent, mens handlen med nye biler er steget med 5,8 procent.

Danskerne har fire gange så mange biler som i 1963

Hos Spar Nord hæfter pressechef Leif Lind Simonsen sig særligt ved prisen på de biler, som danskerne tager med hjem fra bilhandleren. Den gennemsnitlige nye bil koster i årets første halvår 171.141 kroner - knap 10.000 kroner mere end sidste år. Det er et udtryk for den stigende forbrugertillid i Danmark, mener han.

»Detailsalget i almindelighed efterlader stadig en hel del at ønske, men lige præcis på bilmarkedet ser vi, at den historisk høje forbrugertillid blive omsat til reelt forbrug, siger Leif Lind Simonsen.

To kinesiske sælgere ved Shanghai International Automobile Industry Exhibition i april

Mads Engberg kan sagtens genkende billedet af, at danskerne igen begynder at købe større og dyrere biler.

»De biler, vi sælger flest af, er ikke længere mikrobiler, men dem vi kalder minibiler. Det er for eksempel Opel Corsa, Wolkswagen Polo og Peugeot 208. Det er positivt, da det viser, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne og større tiltro til egen økonomi,« lyder det fra Mads Engberg.

Han forventer nu, at 2015 vil ende som endnu et rekordår for den danske bilbranche.

»Bilsalget skal næsten gå fuldstændigt i stå, hvis ikke vi skal slå rekorden fra 2014,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen