Berlingske Business

Bilindretning kan dræbe

Med en vægt svarende til 40 tons kom varerummets indhold ind gennem adskillelsen til varebilens kabine - til den sikre død

for chaufføren og hans passager.



Det kunne være et udsnit af en kriminalroman, men er desværre en ofte nedskrevet

sentens i en politistations døgnrapport.



I eksemplet er der tale om frontalkollission med 50 km/t, hvor en ikke sikret

last på 100 kg i varerummet ved sammenstødet får en vægt svarende til fire tons. Det klarer mange adskillelser

til kabinen ikke.



TÜV har testet en Mercedes-Benz Sprinter i en crashtest med 34 km/t og 980 kg. last - heraf de 380 kg.

fra reolsystemer, som klarede en belastning på op til 21 tons.



Alt for mange virksomheder lader hånt om at installere

reolsystemer, og mange chauffører gider end ikke besvære sig med at spænde godset fast, selv om der er remme og

fastgørelseskroge i varerummene.



Sven Krarup Nielsen, Havarikommissionen for Vejtrafik Ulykker, HVU, er netop nu ved at

bearbejde materiale til en rapport, der udkommer sidst på året - og sætter fokus på trafikulykker med varebiler.



Politiets

materiale har bl.a. vist, at varebiler forholdsmæssigt er involveret i for mange uheld - dels p.g.a. for høj fart, dels

p.g.a. forkert dækvalg.

Ikke fastspændt

Antallet af dræbte er højt, fordi chaufførerne ikke

altid spænder sikkerhedsselerne, og fordi godset ikke altid er tilfredsstillende fastspændt.



Hos bilindretningsfirmaet

Sortimo forstår man ikke, at så mange lemper på sikkerheden ved at droppe fastgørelse af godset.



- Af

ca. 30.000 varebiler, som sælges herhjemme hvert år, får ca. en fjerdedel installeret en opbygning, oftest i form

af et reolsystem. Mange borer blot huller i varerummet og popnitter en tynd træplade fast i gulvet og derefter skrues reolerne

i gulvet. Det holder ikke til f.eks. en frontalkollision, siger Ib Kjeldersgaard, adm. direktør i Sortimo Danmark A/S.

Crashtests

Det

tyske indretningsfirma Sortimo er ifølge Ib Kjeldersgaard det eneste, der gennemfører crashtest af varebiler med reolerne

fyldt med værktøj og udstyr til maximum belastning.



- Disse tests er udført i samarbejde med de tyske institutter

DEKRA og TÜV, men vi har også flere eksempler fra Danmark, hvor en tilfredsstillende reolopbygning har reddet chaufføren

for død eller kvæstelser ved alvorlige trafikuheld.



Sortimo har valgt ikke at bore i bilernes karosserier, men lægger

en 12 mm tilpasset birke finérplade i bunden af bilen, hvor reolerne boltes fast med bolte og møtrikskiver med 32 mm

i omkreds i træbunden.



Desuden spændes reolerne fast til væggen via de oftest forekommende pladehuller - men

kun for at fiksere indretningen. Det har ikke den store sikkerhedsmæssige effekt.



- Sortimo har været førende

godt 10 år på det danske marked og er i dag markedsledende. Vi har også det norske marked under os og er netop nu

i gang med Sverige. Vores systemer skræddersyes til kundernes behov, og der er tusindvis af kombinationer. Priserne varierer

fra 5.000 til 80.000 kroner. Gennemsnittet er omkring 15.000-20.000 kr., siger Ib Kjeldersgaard.

Underleverandører

Der

er otte medarbejdere i Danmark - heraf fire sælgere. To mand er beskæftiget i Norge. Dertil kommer anvendelse af underleverandører

i hele landet til montering af reolerne. Det foregår ni steder i provinsen.



- Anvender man vores systemer korrekt, bliver

reolerne ved kollissioner stående, men lægges der løse værktøjer og udstyr op på reolerne eller

på gulvet i stedet for at lukke dem inde, hjælper det jo ikke meget. Alle skuffer har sikkerhedslåse, men kan afsikres

og tages ud med én hånd.



Sortimos designafdeling har et tæt samarbejde med automobilfabrikkerne. F.eks. fremstiller

Sortimo den automatiske udtræksbund til Mercedes Benz E-klassen ligesom udtrækket i Mercedes Benz Vaneo også er

et Sortimo-produkt. Til VW Transporter Multivan produceres et mutifunktionsbord i luksusklassen.

Skal skoles bedre

Problemerne

begynder ofte hos bilforhandlerne, hvor mange sælgere ikke er skolet i salg af varebiler og af indretninger.



Varebilsalg

kræver specialviden, for kunderne kender generelt ikke til de muligheder, der er med en god indretning af varerummet i deres

nye bil.



- Får man solgt eksempelvis en Sortimo-indretning med en ny varebil, er der store muligheder for at sælge

den næste varebil efter måske fire år af samme mærke, fordi reolsystemet så kan flyttes fra bil til

bil p.g.a. den modulare opbygning. Sortimos indretninger kan genanvendes to-tre gange.



Ib Kjeldersgaard har det mål at

fordoble sin markedsandel fra 25 til 50 pct. Ikke mindst fordi Sortimo sætter sikkerheden så højt uden, at prisen er

nævneværdigt højere end konkurrenternes - og en brugt bil uden huller i bunden er altid mest værd - det sætter

bl.a. leasingselskaber pris på.



- Bilfabrikkerne er begyndt at tænke mere på indretninger. Det har bl.a. resulteret

i mere firkantede varerum, så der bliver mere plads til reoler og lignende, siger Ib Kjeldersgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen